Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Úton az Albert Einstein
(Rovat: Az űrállomás és kontinensünk, Európa igáslovai a világűrben - 2013.06.06 06:30.)

Az Ariane-5 rakéták történetében az eddigi legnagyobb teher, a negyedik európai teherűrhajó elindult a Nemzetközi Űrállomás felé.

Az Európai Űrügynökség (ESA) ATV-4 (Automated Transfer Vehicle-4, Albert Einstein) teherűrhajójának startja június 5-én, magyar idő szerint pár perccel éjfél előtt, pontosan 23:52-kor történt. A helyszín az Ariane-5 hordozórakéták szokásos indítóhelye, a francia guyanai Kourou volt. A maga 20 235 kg-os starttömegével az Albert Einstein az eddigi legnagyobb tömegű űreszköz, amit az európai nehézrakéta Föld körüli pályára állított. Ebből a hasznos rakomány és a hajtóanyag mintegy 6,6 tonnát tesz ki.


Az ATV-4 (Albert Einstein), még a szerelőcsarnokban lógva. A teherűrhajót május közepén kezdték összeszerelni a rakéta utolsó fokozatával Kourouban. (Kép: ESA / CNES / Arianespace / Optique Video du CSG)

Az ATV-k sorozatának negyedik, utolsó előtti tagja folytatja azt a teherszállító szolgálatot, ami az ESA hozzájárulását jelenti az Nemzetközi Űrállomás (ISS) folyamatos üzemeltetéséhez. Az előző három teherűrhajó Jules Verne, Johannes Kepler és Edoardo Amaldi néven rendre 2008 márciusában, 2011 februárjában és 2012 márciusában indult. A következő és egyben utolsó ATV George Lemaître nevét kapta, és a tervek szerint jövőre startol.

Az Albert Einstein, mint űreszköz valójában „öt az egyben”. Nem csak alapvető ellátmányt (tudományos felszerelést, tartalék alkatrészeket, élelmiszert, ruházatot, összesen 2480 kg tömegben), levegőt és oxigént (100 kg), ivóvizet (570 kg) visz magával. Az ISS számára üzemanyagot (860 kg) is szállít, amit átszivattyúznak az űrállomás tartályaiba. Harmadik funkcióként saját 2580 kg-nyi hajtóanyagának túlnyomó részét az űrállomás pályakorrekcióinak végrehajtása érdekében használja majd fel. Erre a légköri fékeződés ellensúlyozása miatt van szükség; az ISS akár naponta 100 m-t is veszíthet pályamagasságából. Időnként szükségessé válhat egy közeledő nagyobb űrszemétdarab elől is kitérni. Az ATV negyedik szerepe, hogy amíg az űrállomáshoz csatlakozva repül, plusz életteret biztosítson az ISS lakói számára. Végül az űreszköz egy hatalmas szemetes konténerként fejezi be pályafutását. Az űrállomáson feleslegessé vált holmival és hulladékkal megpakolva fog megsemmisülni a Föld légkörében. Ami megmarad belőle, a Csendes-óceán déli részén hullik a vízbe. Erre azonban csak idén október 15-én kerül majd sor.

A most indult ATV-4 a menetrend szerint június 15-én közelíti meg az űrállomást, automatikus üzemmódban. A folyamatot Luca Parmitano, az ESA jelenleg az ISS-en dolgozó űrhajósa kíséri majd figyelemmel, és ha szükséges lenne, beavatkozik.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024