Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Már bepakoltak az európai teherűrhajóba
(Rovat: Az űrállomás és kontinensünk - 2012.02.23 07:15.)

Az Edoardo Amaldi (ATV-3) indítását március 9-ére tűzték ki. A Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS) küldendő következő teherűrhajót Ariane-5 rakéta állítja pályára Kourouból.

Az üzemanyag, a víz, az oxigén, a levegő, és a többi rakomány (alkatrészek, kísérleti eszközök, élelmiszer) legnagyobb része már egy hónappal a tervezett start előtt bekerült az Európai Űrügynökség (ESA) harmadik számú teherűrhajójába. Az ember nélküli űrjármű (Automated Transfer Vehicle, ATV) korábban olasz javaslatra Edoardo Amaldi (1908–1989) fizikusról kapta a nevét. (Az ATV-4 Albert Einstein, a nemrég elkeresztelt ATV-5 pedig Georges Lemaître néven repül majd a maga idejében.)

Ha nem jön közbe semmi, a most következő ATV-3 március 9-én, magyar idő szerint 11 órakor startol a dél-amerikai indítóhelyről, Ariane-5 ES nehézrakétával. Tíz nappal később csatlakozik az ISS-hez, és egészen augusztus végéig ott is marad.

Az üresen is közel 10 tonnás űrjármű indításának előkészületei meglehetősen hosszú időt vesznek igénybe. A fő részegységek már tavaly augusztus végén megérkeztek hajón Francia Guyanába. A szerelőcsarnokba szállítás után szeptemberben és októberben a rendszerek ellenőrzése következett. Ekkor kezdtek bele a „száraz rakomány” bepakolásának előkészítésébe is. Ebben a kategóriában mintegy 2 tonna a teherűrhajó kapacitása. A felszállítandó anyagokat az ESA Európából, a NASA Észak-Amerikából hozta a helyszínre. Közben felhelyezték az űrben kinyíló napelemtáblákat is, amelyek szétszerelt állapotban tették meg a hajóutat Európából. December közepére az ATV-3 két nagy egységét – a kiszolgáló és a teherszállító modult – összeszerelték, s innentől már úgy nézett ki az egész, mint egy igazi teherűrhajó.


Üzemanyag-feltöltés az Edouardo Amaldi teherőrhajóba. Mivel a rakéta-hajtóanyag mérgező, a munkások védőruhát viselnek. (Kép: ESA / CNES / Arianespace / Optique Video du CSG – S. Martin)

Január végére 5411 kg hajtóanyagot töltöttek a teherűrhajó tartályaiba. Ennek szerepe egyrészt magának az ATV-nek a manőverezése, másrészt – majd a csatlakozás után – az ISS pályájának alkalmankénti megemelése, az űrállomás helyzetének korrigálása lesz. Ezen kívül még 860 kg üzemanyagot az ISS orosz szegmensébe töltenek majd át, utánpótlásként.

Februárra már csak az utolsó pillanatban érkező bő fél tonnányi rakomány bepakolása maradt. Ezzel egyidőben az irányítók a franciaországi Toulouse-ban a repülés összes fázisára és minden elképzelhető eseményre vonatkozó eljárásokat ellenőrizve készülődnek a repülésre. Az Edoardo Amaldi február 7-én került át abba az épületbe, ahol két nap múlva elkezdték összeilleszteni a függőleges helyzetben levő hordozórakétával.


(Kép: ESA / CNES / Arianespace / Optique Video du CSG - P. Baudon)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024