Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Közel a tüzes vég
(Rovat: Az Űrállomás és kontinensünk - 2011.06.20 14:15.)

A második európai teherűrhajó (ATV-2, Johannes Kepler) februárban csatlakozott a Nemzetközi Űrállomáshoz. Ma azonban leválik és holnap megsemmisül a légkörben.

Az automata teherszállító űrjármű utolsó nagy feladata a Nemzetközi Űrállomás (ISS) pályamagasságának 380 km-esre való megemelése volt, június közepén. Az űrállomás személyzete, miután az elmúlt időszakban már megpakolta feleslegessé vált dolgokkal az űrjárművet, vasárnap (június 19-én), magyar idő szerint délután fél hatkor hermetikusan lezárta az átjárót. Az ISS és a Johannes Kepler elválására hétfőn 16:51-kor kerül sor. Ezután a teherűrhajót hajtóművei fokozatosan egyre messzebb viszik az űrállomásról. Június 21-én (kedden) aztán két jelentős pályamódosítással elérik, hogy a 10 tonnás kiszolgált űreszköz a Csendes-óceán lakatlan vidéke felett belépjen a sűrű légkörbe és ott elégjen. Ha minden a tervek szerint történik, a levegőben szétdarabolódott és nagyrészt megsemmisült ATV-2 esetleg mégis egyben maradt darabjai közép-európai idő szerint 22:50 táján csapódnak az óceán vizébe. Az esetleges balesetek megelőzése érdekében a térségben a tengeri és légi forgalmat leállítják.


Az előző európai teherűrhajó (ATV-1, Jules Verne) 2008-as visszatérése a Csendes-óceán fölött. (Kép: ESA)

Mivel az ilyen légköri visszatérések lefolyása még mindig nem eléggé ismert, az ATV-2 magával visz egy „fekete dobozt” is, amely egészen az utolsó pillanatokig rögzít mérési adatokat (pozíció, magasság, hőmérséklet, nyomás). A 18 km-es magasság elérésekor az adatrögzítő önálló életre kel. Később az Iridium műholdas mobiltelefonos rendszert használó adója segítségével igyekeznek megtalálni.

A Johannes Kepler összesen mintegy 7 tonnányi fontos ellátmányt és üzemanyagot vitt az ISS-re. Ott-tartózkodása alatt „láthatta”, amint megérkezik és eltávozik két amerikai űrrepülőgép és egy japán teherűrhajó. Időközben két-két orosz Progressz és Szojuz is érkezett az ISS-hez. A dokkolások idején számos helyzetváltoztató manőverre is szükség volt, amiket jórészt az ATV-2 hajtóműveivel oldottak meg.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2020