Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Hamarosan női űrséta
(Rovat: Az Űrállomás és az USA - 2019.10.07 13:15.)

Rendszerint nem szoktunk beszámolni a Nemzetközi Űrállomás (ISS) karbantarására szolgáló külső munkákról, most mégis kivételt teszünk.

Az ok, hogy októberben összesen 6 űrséta is várható, és az űrrepülés történetében ebben a hónapban először az űrállomás külsején végzett egyik szerelésben (EVA, extra-vehicular activity) részt vevő mindkét asztronauta nő lesz.

Október végéig összesen 5 alkalommal hajtanak majd végre űrsétát az ISS amerikai és európai lakói, hogy végezzenek az akkumulátorok cseréjének mostani fordulójával. A sorozat nyitányaként október 6-án a NASA két űrhajósa, Christina Koch és Andrew Morgan összesen 7 órát és 1 percet töltött a nyílt világűrben, miközben a napelemtartó rácsszerkezet egyik végén található akkumulátorok cseréjén dolgoztak.


A jelenlegi munkálatok helyszíne a tartószerkezet P6 jelű eleme. Az ide szánt új akkumulátorokat nemrég a nyolcadik japán teherűrhajó (HTV-8) szállította fel. Korábban (2017. januárban és idén márciusban) már elvégezték a cserét az S4 és P4 rácselemeknél, utolsóként pedig az S6 következik, jövőre. (Kép: NASA)

A HTV-8 japán teherűrhajó szeptember végén 6 új Li-ion akkumulátorral érkezett az űrállomáshoz. A cél az elöregedő Ni-H akkumulátorok cseréje (egy megnövelt kapacitású új berendezés két régit vált ki). Az ISS elektromos rendszere nyolc körből áll, a napelemes szerkezet egyik végén elhelyezkedő P6 jelű szegmens a 2B és 4B jelzésű körök számára szolgáltatja az energiát.

A vasárnapi EVA-t megelőzően az űrállomás robotkarjával áthelyezték az akkumulátorokat tartalmazó csomagot a HTV külső rakteréből az ISS külsejére, a P6-hoz lehető legközelebb kijelölt helyre. De a robotkar nem elég hosszú ahhoz, hogy elérjen a napelemes szerkezet legvégéig. Így az űrhajósokra hárul az új és a régi akkumulátorok cseréje mellett az oda-vissza szállítás is. (A korábbi, az S4 és P4 rácselemeknél végzett cserék alkalmával kevesebb külső munkára volt szükség, hiszen azok a robotkar hatókörén belül vannak.)

Az ISS 1998 óta íródó történetében a mostani volt a 219-edik EVA. Mind Morgan, mind Koch űrhajós pályafutása második űrsétáját hajtotta végre. A tervezettnél gyorsabban dolgoztak, így a földi irányítók extra feladatokkal is ellátták őket, belekezdve az eredetileg a következő, október 11-ére tervezett űrsétára kijelölt munkákba. Akkor is Koch és Morgan dolgozik majd együtt.

A rá következő harmadik forduló 16-án következik. Majd a 21-én esedékes negyedik űrsétával jön el az az „űrtörténelminek” beharangozott alkalom, amikor Koch társa egy másik amerikai űrhajósnő, Jessica Meir lesz. (Az első „csak női” űrsétára igazából már idén év elején sok kerülhetett volna, de akkor Koch és Anne McClain közös külső munkáját megakadályozta, hogy az ISS fedélzetén nem voltak elérhetők mindkettőjük számára megfelelő méretű szkafanderek.) Az akkumulátorcseréhez 25-én még egy további EVA-t terveznek. A munkából az ISS jelenlegi parancsnoka, az olasz ESA űrhajós, Luca Parmitano is kiveszi a részét. S hogy az oroszok se maradjanak ki a felfokozott októberi űrséta-tevékenységből, 31-én számukra is beütemeztek egy űrállomáson kívüli munkát.

Ha amerikai részről végeznek az akkumulátorok cseréjével, akkor a következő nagy feladat novemberben és decemberben az ISS külsejére még 2011-ben felszerelt részecskedetektor, az Alfa Mágneses Spektrométer (Alpha Magnetic Spectrometer, AMS) javítása lesz. Így az előttünk álló időszak az űrséták szempontjából a legzsúfoltabb lesz, mióta 2011-ben leálltak az űrrepülőgépes küldetések és az ISS építését befejezettnek nyilvánították. Előre láthatólag 2020 májusában érkezik a HTV-9 teherűrhajó az utolsó adag Li-ion akkumulátorral. Azoknak a felszerelése is a mostanihoz hasonló aktivitást igényel majd.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2019