Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Két kereskedelmi űrhajó első négy utasa
(Rovat: Az Űrállomás és az USA, Űrturisták és magánűrhajók - 2015.07.13 07:15.)

A NASA kijelölte az új amerikai kereskedelmi űrhajók berepülőit.

A NASA a napokban megnevezte azt a négy űrhajóst, akik az amerikai űrügynökség részéről részt vesznek a fejlesztés alatt álló két kereskedelmi űrhajó (Boeing CST-100 és SpaceX Crew Dragon) első (be)repüléseiben. Az embert próbáló feladatra nagyon komoly tapasztalatokkal bíró szakembereket jelöltek ki.


A CST-100 és a Crew Dragon berepüléseire kiválasztott négy NASA űrhajós (balra fent kezdve, az óramutató járásával megegyező irányban): Robert Behnken, Eric Boe, Sunita Williams és Douglas Hurley. (Kép: NASA / Collectspace.com)

Mint az olvasóink előtt ismert, az Egyesült Államok jelenleg összesen három személyszállító űrhajó tervein dolgozik. Ezek közül azonban csak egyet – az Oriont – fogja a NASA üzemeltetni. Ennek feladata lesz a távoli világok (kisbolygók, Hold, Mars) felderítése. A másik két űrhajó (CST-100 és Crew Dragon) feladata az lesz, hogy – a remények szerint 2018-tól – a Nemzetközi Űrállomás (ISS) leállításáig (2024-ig?) biztosítsa, hogy az USA saját „komppal” szállíthasson legénységet az ISS-re. Jelenleg ugyanis ez utóbbi feladatot az orosz Szojuz űrhajók látják el – s ez nem csak „ciki” az amerikaiaknak, de utasonként (persze kiképzéssel együtt) több mint 70 millió dollárjukba kerül. Nos a CST-100-zal és a Crew Dragonnal az a cél, hogy ezt az összeget mintegy 55 millió dollárra faragják le.

Miután azonban a nagypolitika a NASA-t mint kutató, fejlesztő és felfedező szervezet szeretné látni egyrészről, másrészről szeretné megerősíteni a magánszektort, döntés született arról, hogy a „nem felfedező”, hanem „csak” egyszerű személyszállító űrhajót az ipar készítse és üzemeltesse. Mint az talán szintén közismert, a Dragon már többször bizonyított mint teherűrhajó, a Crew Dragon alapmodellje pedig már egy mentőrakétás teszten is túl van. A Boeing CST-100-a kicsit mintha lemaradt volna, hisz ott a mentőrakétás tesztet csak 2016-ra tervezik. Ráadásul ennek az űrhajónak nem volt, nincs, és talán nem is lesz teherszállító változata. Mindenesetre mindkét gyártó úgy számol, hogy 2017 végén megtörténhet az első személyzetes repülés, és a következő évben mindkét űrhajó szolgálatba állhat.

Természetesen mindkét gyártó saját űrhajós (berepülő) pilótát fog az űrhajókba ültetni, de melléjük a NASA is delegál berepülőket. Nos, most őket választották ki (miközben a gyári berepülők nevei még nem ismertek). Mint ahogy az minden komolyabb légi vagy űreszköz esetében lenni szokott, a most kijelölt négy fő nem csak a berepülések előtt néhány héttel vagy hónappal kapcsolódik be a programba, hanem igen gyorsan beköltöznek a gyártóhoz! Erre azért van szükség, hogy a fejlesztés és építés minden lényeges szakaszában lássák az eszközöket és azokat minél jobban megismerhessék.

A most kiválasztott négy űrhajós igen komoly repülési és űrrepülési tapasztalattal rendelkezik (lásd táblázatunkat). A három férfi különböző merevszárnyú repülőgépeken repült együttesen közel 11 000 órát. Sunita Williams – a csoport egyetlen hölgy tagja – pedig egymaga több mint 3000 órát repült, s ennek az időnek nagyobbik részét helikoptereken gyűjtötte. Egyben ő az, aki az ISS-en két hosszú időtartamú repülésen is részt vett, s jelenleg a világűrben töltött időt tekintve az amerikai nők között a második helyen áll.

Név R. Behnken E. Boe D. Hurley S. Williams
Repült órák 1300+ 5000+ 4500+ 3000+
Repült légijármű-típusok 25 45 25 30+
Űrrepülések száma 2 (STS-123 és STS-130) 2 (STS-126 és STS-133) 2 (STS-127 és STS-135) 2 (STS-116/117 és Szojuz TMA-05M)
Világűrben töltött idő 29 nap 28 nap 28 nap 322 nap
Űrsétákkal töltött idő 37 óra (6 űrséta) n/a n/a 50+ óra

Robert Behnken az Amerikai Légierő ezredese, űrhajós kiképzését 2000 augusztusában kezdte. 2008 márciusában és 2010 februárjában űrrepülőgéppel járt a világűrben, ahol összesen hat űrsétát végzett. Fizikából és mechanikai mérnöki ismeretekből szerzett BSc, majd ez utóbbiból MSc és doktori fokozatot. 2012 óta a NASA Űrhajós Irodájának vezetője.

Eric Boe szintén a Légierő ezredese, űrhajós kiképzését Behnkennel együtt kezdte. Szintén két Shuttle repülésen vett részt (2008 novemberében és 2011 februárjában). BSc fokozatát mint repülőmérnök, MSc fokozatát pedig mint elektromérnök szerezte. Eddigi legfontosabb „hivatali” beosztásaiban a csillagvárosi Gagarin Űrhajóskiképző Központban mint a NASA műveleti igazgatója, illetve hazájában a NASA Űrhajós Iroda igazgatóhelyetteseként tevékenykedett.

Douglas Hurley a Tengerészgyalogság nyugállományú ezredese, aki 24 évig szolgált tengeri repülőként. Űrhajós kiképzését ő is 2000-ben kezdte, a világűrben 2009 júliusában és 2011 júliusában járt a Space Shuttle-lel. BSc fokozatát mint építőmérnök (!) szerezte. Szintén dolgozott Csillagvárosban, ő is vezette már az ottani NASA műveleteket, legutóbb pedig a NASA Johnson Űrközpontjában az Űrrepülési Igazgatóságon dolgozott az egyik vezető beosztásban.

Sunita Williams az Egyesült Államok Haditengerészetének századosa (kapitány), aki 1987 májusától helikopter-pilótaként tevékenykedett. A Haditengerészeti Akadémián szerzett BSc fokozatot fizikia tudományokból, míg MSc-t az FIT-n műszaki menedzseri ismeretekből. 50 óra és 40 perces összes űrsétával töltött idejével jelenleg a földlakó hölgyek között rekorder!

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2020