Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Legközelebb már repülni kell!
(Rovat: Az Űrállomás és az USA, Űrturisták és magánűrhajók , SpaceX - 2014.06.03 07:15.)

Az amerikai magánűrhajó-fejlesztések első fázisa lezárult, hamarosan dönthetnek arról, a három versenytárs közül ki vagy kik folytathatják.

A NASA és ipari partnerei túl vannak az emberek szállítására alkalmas magánűrhajók programja (Commercial Crew Program) első fázisának tanúsítási vizsgálatain. Mindhárom még versenyben lévő társaság sikerrel vette az akadályt. A program célja, hogy 2017 végére ismét rendelkezésre álljon olyan hazai készítésű űrjármű, amellyel az Egyesült Államok űrhajósai amerikai földről indulva képesek elérni az alacsony Föld körüli pályát, eljutni a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) és onnan vissza a Földre. Mindezt pedig biztonságos, megbízható és költségkímélő módon szeretnék megvalósítani. Az űrrepülőgépes flotta 2011-es nyugdíjazása óta az amerikai emberes űrrepülést csak orosz Szojuz űrhajókon bérelt helyekkel tudják fenntartani.


A Space Exploration Technologies (SpaceX) Dragon űrhajója jutott talán a legközelebb a megvalósuláshoz. A legfeljebb hét ember szállítására alkalmas változatának (V2) mintapéldányát a múlt héten mutatták be a nyilvánosság előtt. (Kép: NASA / Dimitri Gerondidakis)

A tanúsítás keretében az űrhajófejlesztő vállalatoknak be kellett mutatniuk, hogy saját terveik szerint hogyan szeretnének megfelelni a NASA által támasztott szigorú biztonsági és műszaki követelményeknek. Az űrhivatal a szerződéses partnereknek összesen 30 millió dollárt ítélt meg erre a részfeladatra, még 2012 decemberében.


Az ugyancsak hétszemélyes CST-100, a Boeing Company fejlesztés alatt álló űrhajója. (Fantáziakép: Boeing)

A következő nagy fejlesztési szakasz (Commercial Crew Transportation Capability, CCtCap) elvileg nyitva áll minden olyan társaság számára, amely terveinek fejlettségi szintje megfelel az első fázisban támasztott követelményeknek. Hogy végül ki vagy kik lesznek azok, akikkel a NASA a folytatásra is megállapodást köt – vagyis költségvetési forrásokkal támogatja a további munkát –, az még az idén kiderül. A második fázisban legalább egy, de a versenyhelyzet fenntartása és a „több lábon állás” érdekében előfordulhat, hogy két cég kap megbízást. Ennek keretében pályázónként legalább egy, személyzettel végrehajtott sikeres tesztrepülést is el kell végezni az ISS-hez és vissza, aminek során a gyakorlatban is kiderül, hogy a rendszer minden eleme működőképes. A szerződésben ezen túl legalább két, legfeljebb hat „szolgálatszerű” repülés is szerepel majd, immár az ISS megszokott személyzetcseréjében való részvétel céljából.


A Sierra Nevada Corporation Space Systems űrrepülője, a Dream Chaser a kifutópályán, egy siklórepülési teszt előtt. (Kép: Sierra Nevada)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2019