Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Az Apollo-11 hagyatéka (2. rész)
(Rovat: Az Apollo holdprogram, Álmuk a világűr - 2019.04.21 06:15.)

A Saturn-V rakéta. A küldetés hátrahagyott technológiáiról ír Magyari Levéd, aki a MANT idei diákpályázatán az Űrvilág különdíját kapta.

A Saturn-V lenyűgöző és hatalmas, 111 méter magas rakéta, amivel először repült az ember egy másik égitestre. Nem csak a mérete volt az, ami miatt egy elképesztő rakéta, hanem a tolóereje miatt is persze.


Egy Saturn-V első fokozata.

Első fokozat (S-IC). Ez volt a Saturn V legnagyobb fokozata a maga 42 méteres magasságával és 10 méteres átmérőjével. Körülbelül 61 km magasra repítette a rakétát, utána pedig levált róla. Míg a rakéta többi része tovább repült, az első fokozat több száz km-re Cape Canaveraltől becsapódott az Atlanti-óceánba. Végül több évtizednyi várakozás után 2013. március 20-án Jeff Bezos, a világ jelenlegi leggazdagabb embere, az Amazon és a Blue Origin alapítója felhozatta az Apollo-11 Saturn-V rakétája első fokozatának maradványait, az F-1-es hajtóműveket, több mint 4000 méter mélyről. A Smithsonian Nemzeti Repülési és Űrrepülési Múzeumban találhatók, Amerikában. 2014-ben kerültek oda, egy alapos restaurálás után.


Az Apollo-11 Saturn-V-jének a hajtóművei a tenger mélyén. (Kép: Bezos Expeditions)

Második fokozat (S-II). Ez a fokozat több mint 3 percen keresztül is képes volt égni. Miután elhasználták, már 184 km magasra juttatta a rakétát és elérte a 6,84 km/s sebességet, azaz már majdnem Föld körüli pályán volt az eszköz. Persze leválás után le kellett lassítani a fokozatot, hogy az Atlanti-óceánba csapódjon, erre voltak a fékezőrakétái. Végül ez a fokozat kb. 4000 km-re Cape Canarevaltől csapódott be az óceánba. Ezt viszont soha nem hozták fel a felszínre és azóta is az óceán mélyén lehet.


A második...

Harmadik fokozat (S-IVB). A második fokozat leválása után ez a fokozat indult be, egy viszonylag rövid, 2 perces időre, hogy elérje a Föld körüli pályát. Ezután következett egy 2 órás várakozás. Amikor eljött a megfelelő pillanat, újra beindították a hajtóművet, de ezúttal 5 percre, hiszen már a Hold a cél. Mikor ez megtörtént, a hajtómű leállt és a parancsnoki modul dokkolhatott a holdkomppal. Ekkor már nem volt szükség a fokozatra, ezért megváltak tőle úgy, hogy alig pár másodpercre beindították. Magyarul eltérítették, hogy ne zavarja az asztronauták utazását. Az Apollo-11 Saturn-V-jének a harmadik fokozata – a Hold gravitációjának hála – Nap körüli pályára állt. De később voltak olyan fokozatok, amik a Holdba csapódtak, ilyen volt például az Apollo-17-é is. Érdekesség, hogy valószínűleg az Apollo-12 harmadik fokozatát, ami Nap körüli pályára állt, 2002-ben megtalálták, ugyanis behatolt a Föld–Hold rendszerbe, és itt is volt egy darabig, amíg a Hold ki nem térítette onnan. Valószínűleg a 2040-es évek közepén visszatér. J002E3 lett az azonosító jele.


...és a harmadik rakétafokozat. (Képek: NASA)

Magyari Levéd

(A következő részben a parancsnoki modulról és a holdkompról lesz szó.)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024