Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
5 éve történt: A Shuttle-Mir program vége (1. rész) 1998. június 12-én a Discovery űrrepülőgép visszatért az STS-91 jelű űrrepüléséről. Ezzel az eseménnyel fejeződött be az előkészületekkel együtt 4 és fél évig tartó Shuttle-Mir program, ami hivatalosan a Nemzetközi Űrállomás építési munkálatainak első (előkészítő) része volt. Új sorozatunkban ezt a nagy figyelemmel kísért nemzetközi programot mutatjuk be. A Nemzetközi Űrállomás építéséről szóló, űrhivatalok közi megállapodást 1993-ban írta alá Jurij Koptyev, az Orosz Űrkutatási Hivatal (RKA), és Daniel Goldin, a NASA akkori vezetője. Az építkezést hivatalosan három szakaszra osztották: Az első szakaszba erdedetileg egy önálló Shuttle-repülést (STS-60), egy Mir-megközelítést (STS-63), egy amerikai űrhajós indítását Szojuz űrhajóban a Mirhez (Mir-18), és hét Shuttle-Mir dokkolást (STS-71, -74, -76, -79, -81, -84, -86) terveztek a felek, öt amerikai űrhajós hosszú idejű repülésével együtt. Mivel a Nemzetközi Űrállomás moduljai különféle (főképp pénzügyi) problémák miatt nem készültek el a tervezett időben, ezt később kiegészítették két további összekapcsolódással (STS-89, -91), illetve hosszú idejű repüléssel. Az új űrállomás építése (a második szakasz) pedig csak 1998 novemberében kezdődött meg. 2001 januárja óta az űrállomás-program a harmadik szakaszban van, azonban jelenleg a Columbia balesete miatt szünetel az űr-építkezés. Grafika a 230 tonnás Shuttle-Mir komplexumról, a Föld akkori legnehezebb űrobjektumáról Most induló sorozatunkban bemutatjuk az első szakaszt, vagyis a Shuttle-Mir programot: Tartsanak velünk! | |||
|