Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Mégis megjavítják a Hubble-űrtávcsövet
(Rovat: Amerika és az űrcsillagászat, Űrcsillagászat Európában - 2006.11.01 08:31.)

Az utolsó Hubble-javítás kalandos előtörténetében ezúttal pozitív fordulat következett be.

Michael Griffin, a NASA vezetője tegnap úgy döntött, hogy mégis vállalkoznak az űrteleszkóp ötödik, és egyben utolsó űrrepülőgépes nagyjavítására. A Discovery startját előzetesen 2008 májusára tervezik.

Az a vélemény győzött, hogy a Hubble-űrtávcső tudományos értéke akkora, hogy működésének meghosszabbítása megéri a többletköltséget és a többletkockázatot. Az STS-125 jelű küldetés kockázata elsősorban abban rejlik, hogy nincs lehetőség a Nemzetközi Űrállomás meglátogatására. Így egy esetleges külső sérülés az űrrepülőgépen veszélybe sodorhatná az űrhajósokat. A Columbia-katasztrófából okulva ezért mondtak le a hasonló repülésekről. Ez alól a szabály alól az egyetlen kivétel a Discovery repülése lehet.

A repülés során öt „űrsétára” (valójában kemény munkára) lesz szükség. Ezek során hat új akkumulátort, hat giroszkópot, egy új csillagászati megfigyelő kamerát (Wide Field Camera 3), egy ultraibolya színképelemzőt (Cosmic Origins Spectrograph) építenek be, és kicserélik az űreszköz pontos tájolásához szükséges csillagérzékelőt. Megkísérlik megjavítani a hibás képalkotó spektrométert is. Ez ígérkezik az eddigi legbonyolultabb szerelési műveletnek. A személyzet parancsnoka Scott Altman, a pilóta Greg Johnson, a robotkar kezelője Megan McArthur, a külső szerelésben részt vevő űrhajósok John Grunsfeld, Mike Massimino, Andrew Feustel és Mike Good. (Grunsfeld harmadik, Massimino második alkalommal látogatja meg a Hubble-t).


Ha a javítás sikeres lesz, a giroszkópok és akkumulátorok becsült élettartama alapján a megfiatalodott Hubble 2013-ig működőképes maradhat. Nagyjából ekkorra tervezik az új űrtávcső, a James Webb Space Telescope (JWST) indítását.

Griffin szerint a Columbia balesete után bevezetett intézkedések jelentősen csökkentették a start során keletkező külső sérülések kockázatát. A Discovery űrhajósai ugyanazokkal a módszerekkel vizsgálnák az űrrepülőgép külső burkolatát, mint az űrállomásra utazó társaik. Elővigyázatosságból 25 napra elegendő ellátmányt vinnének magukkal, s a NASA készenlétben tart majd egy másik űrrepülőgépet a Földön, ha végső esetben mentőakcióra lenne szükség.

A tervezett SM-4 jelű javító akció valójában az ötödik. Az eddigi költetésekre 1993 decemberében (SM-1), 1997 februárjában (SM-2), 1999 decemberében (SM-3A) és 2002 márciusában (SM-3B) került sor.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024