Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Retúrjegy 90 millió dollárért
(Rovat: A hónap száma, Az űrállomás és az USA , Az űrállomás és Oroszország - 2020.05.13 12:15.)

A NASA idén még egy plusz fuvarért fizet az oroszoknak a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS), hogy bebiztosítsák az amerikai jelenlétet.

Eredetileg úgy volt, hogy a most az ISS-en dolgozó, a Szojuz MSZ-16 űrhajóval érkezett Chris Cassidy az utolsó, aki számára a NASA helyet vásárolt a Roszkoszmosztól egy orosz Szojuz űrhajón. Az űrrepülőgépes program 2011-es leállása óta csak ilyen módon tudtak amerikai űrhajósokat szállítani az ISS-re és onnan vissza a Földre. Bár folyik az Egyesült Államokban a kereskedelmi űrhajófejlesztési program, de sok éves késést halmozott fel. A SpaceX Crew Dragon űrhajójának berepülése május végén elindulhat ugyan, a Boeing cég Starlinere viszont messzebb került ettől a mérföldkőtől, hiszen meg kell majd ismételniük a félsikerű ember nélküli próbarepülést is. A Crew Dragon hamarosan startoló Demo-2 jelű küldetése Bob Behnken és Doug Hurley űrhajósokkal akár négy hónapig is tarthat – de az űrhajó napelemtábláinak viselkedésétől függően sokkla rövidebb is lehet –, utána viszont a rendszeres személyzetcserék beindulása az amerikai űrhajókkal nagyban függ e próbaút sikerétől.

Ebben a bizonytalan helyzetben a NASA úgy döntött, hogy az idei év végéig még egy amerikai űrhajós utaztatásáért fizet az orosz partnerének. Elsődleges fontosságú ugyanis, hogy mindig legyen valaki a fedélzeten, aki el tudja látni a feladatokat az ISS amerikai szegmensében. Az amerikai–orosz megegyezés híre nem meglepő, már tavaly lehetett tudni, hogy folynak erről a tárgyalások. Az októberben Bajkonurból induló Szojuz MSZ-17 űrhajón levő ülésért az amerikai fél 91,2 millió dollárt fizet.


Egy tavaly készült grafikonon a sárga görbe a NASA által egy Szojuz helyért fizetett átlagos árnak a változását mutatja az idő függvényében. A kék oszlopok az adott évben vásárolt helyek számát jelölik. Az árban az oda- és visszaút lebonyolítása mellett minden járulékos költség, így például a kiképzés, a startok előkészületei, a landolás lebonyolítása, sőt az űrhajós mellett még némi teher szállítása is szerepel. (Kép: NASA OIG)

A Szojuz MSZ-17 mintegy fél éven át marad az ISS-nél, űrhajósai tehát 2021 áprilisában térnek haza. Eredetileg három orosz repült volna, egyikük helyét most a NASA részéről valószínűleg Stephen Bowen veszi át, aki negyedik űrrepülésére készül (bár a jelölését hivatalosan még nem erősítették meg, de ő volt Cassidy tartaléka az előző Szojuz repülésnél). Az oroszok programjuk megváltoztatásáért kompenzációként még azt kérték, hogy a NASA 800 kg terhet szállítson fel nekik az ISS-re az elkövetkező két és fél év során.

Bár egy ilyen stratégiai fontosságú kérdésben nyilván nem csak az árak számítanak, összehasonlításul azért érdemes megemlíteni, hogy a NASA kereskedelmi partnerei ülésenként átlagosan kb. 55 millió (SpaceX) és 90 millió dollárt (Boeing) számítanak fel egy űrhajós oda- és visszarepítéséért.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024