Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Gondban az LCROSS
(Rovat: A Holdnál - 2009.08.26 09:30.)

A NASA holdi becsapódásra készített szondája szombaton váratlanul elhasználta a manőverezésre szolgáló hajtóanyaga több mint felét. Az irányítók feje most amiatt főhet, hogy megmentsék a küldetést.

A 79 millió dolláros LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite) célja, hogy egyik egysége idén októberben a Hold felszínébe csapódjon. A kutatók a kirepülő törmelékfelhő vizsgálatától várják annak eldöntését, hogy létezik-e jelentősebb mennyiségű vízjég az égitest déli pólusának vidékén. Az LCROSS a Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) szondával együtt indult, június 18-án. Míg az LRO már a Hold körüli pályán kering, az LCROSS a Centaur rakéta-végfokozathoz rögzítve egyre magasabb és elnyúltabb Föld körüli pályákon kering, amíg október elején el nem eléri a Hold távolságát. A fedélzeti hajtóanyagot a folyamatos pálya- és iránymódosító manőverekhez használják. A Holdba való becsapódás a Centaur végfokozat feladata lesz.


(Fantáziakép: NASA / Ames)

Az LCROSS egy szombati manőver során 140 kg üzemanyagot használt el, ami több mint a fele a teljes készletnek! Úgy fest, hogy a tervekbe beépített tartalékok lényegében elfogytak, így az elkövetkező időben a hajtóanyaggal igencsak takarékoskodni kell, hogy elérhessék a szonda kitűzött célját. Valószínűleg néhány kevésbé fontos manővert törölni is kell a programból. A szakemberek most a tervek átalakításán dolgoznak. Nem várt eseményekre vészesen kevés tartalék maradt. Gyakorlatilag nincs több hibalehetőség!

A rendellenességre olyan időpontban került sor, amikor az űreszköz nem volt a földi irányítók látóterében, így csak utólag szereztek róla tudomást, amikor beindult a rádiós adattovábbítás. A gondot az űrszonda navigációs rendszerében fellépő hiba okozta, aminek a hatására a vezérlő számítógépes program az űreszköz helyzetének automatikus korrekciójába kezdett. Amint a Földről visszaszerezték az irányítást, a hibát korrigálták. Most azon is dolgoznak, hogy a jövőben elkerüljék a hasonló eseteket. Ennek érdekében a fedélzeti szoftvert is átírták, hogy kevésbé legyen érzékeny a hasonló jelzésekre.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2019