Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

A Discovery – kissé másképp
(Rovat: A hét képe, Álmuk a világűr - 2011.07.14 07:15.)

A Kennedy Űrközpontban ismét kidugta az orrát a napfényre egy űrrepülőgép. Ezúttal a Discovery-n volt a sor, hogy megmutassa magát a külvilágnak.

Javában zajlik az Atlantis STS-135 jelű küldetése, az űrrepülés lassan a félidejéhez érkezik. Lent a Földön közben a NASA már szinte tárt karokkal várja a gépet és legénységét. A Kennedy Űrközpontban viszont kevésnek bizonyult a hely: a Space Shuttle repülések leállításával a három Shuttle-hangár (Orbiter Processing Facility, OPF-1, -2, 3) közül egy (a 3. számú) már nem üzemel, a maradék kettőben pedig nem fér el három űrrepülőgép.

A világűrből frissen hazatérő Atlantist viszont nem lehet csak úgy a szabad ég alatt hagyni, sőt, az egyébként rendelkezésre álló függőleges összeszerelő épület (VAB) sem alkalmas az űrrepülés utáni szervizelési feladatok elvégzésére. Nem volt más megoldás: vagy az Endeavournek, vagy a Discovery-nek átmenetileg át kell adnia a helyét a „középső testvérnek”.

A választás a Discovery-re esett, valószínűleg azért, mert a gép utolsó nagy útja, a Smithsonian felé vezető repülés előtti nagyszervize már eléggé előrehaladott állapotban van. Az Endeavour egyelőre még kritikus szervizelési fázisokon megy keresztül.

Tegnap helyi idő szerint reggel fél 9-kor így hát kinyílt a Discovery-nek eddig otthont adó OPF-2 ajtaja, és az űrrepülőgép a szokásostól eltérően, „saját lábán” távozott a VAB felé. A mindössze pár száz méteres út talán a megszokottnál is tovább tartott, a Space Shuttle flottával éveken keresztül dolgozó NASA- és USA-alkalmazottak (USA: United Space Alliance – a NASA által az űrrepülőgépek kiszolgálására felkért magáncég), és persze az összesereglett maroknyi fotós és operatőr kedvéért többször is megállt az űrrepülőgépet vontató jármű.

A Discovery azonban nem a szokásos arcát mutatta. Már hiányoznak róla a fő-, és manőverező hajtóművek (ezeket, illetve ezek valamilyen működésképtelen változatát nyilván a kiállításra majd visszakapja), nyitva van rajta néhány olyan ajtó, amelyet ritkán látunk nyitva, illetve az ablakai is védőborítással vannak ellátva.


Az első...


...és a hátsó manőverhajtóművek helye.


Szembetűnő a két hátsó hajtóműgondola hiánya.


Jobbra a háttérben az OPF-1 és -2 látható.


Végállomás: VAB. (Képek: Ledneczki István)

A Discovery néhány hónapot tölt el a függőleges összeszerelő épületben, hogy aztán folytatódjon a felkészítése a washingtoni utazása előtt.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024