Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Terjeszkedik a rotterdami kikötő
(Rovat: A hét képe - 2011.01.24 07:15.)

De merre? Megmutatja a Landsat-5 műholdfelvételek több év alatt készített sorozata.

Európa nyugati részén, Németország és Franciaország között egy olyan terület fekszik, amelynek jelentős részén a felszín magassága alig nagyobb, vagy éppenséggel kisebb a tengerszintnél. Hollandia szárazföldi területének közel egyharmada fekszik a tengerszint alatt, ami az árvizekkel szemben különösen veszélyeztetetté teszi az országot. Az elmúlt mintegy kétezer év alatt a hollandok egyre fejlettebb módszereket alkalmaztak a vízzel való együttélés biztosítására. Már a 13. században szélmalmokat használtak a víz folyamatos átemelésére. Nem csak egyszerűen távol tartják a vizet, de hatalmas új földterületeket is elhódítottak az Északi-tengertől. Ezeket poldereknek nevezik, s rajtuk mezőgazdasági termelést folytatnak, településeket vagy épp kikötőket hoztak létre.

A területnyerés egyik példája Rotterdam, amely a 14. századi kis településből mára kontinensünk legnagyobb tengeri kikötőjével rendelkező városává fejlődött. 2009-ben összesen 400 millió tonna rakomány fordult meg a rotterdami kikötőben. Ez azonban megközelíti a maximális kapacitást, ezért a kikötő versenyképességének fenntartása érdekében néhány éve bővítésbe kezdtek. A munkálatok célja a kikötő áteresztő képességének megháromszorozása. Ennek a bővítésnek az állomásait mutatja az alábbi három műholdfelvétel.




Rotterdam kikötőjének részlete az amerikai Landsat-5 műhold három júliusi felvételén, 2006-ból (fent), 2009-ből (középen) és 2010-ből (lent). (Képek: NASA EO / Jesse Allen, Robert Simmon / U.S. Geological Survey)

A Maasvlakte-2 elnevezésű projekt keretében 5000 hektár új szárazföldi területet alakítanak ki, miközben a kikötő működőképessége folyamatos marad. Ugyanazokat a kotróhajókat alkalmazzák, amelyekkel a Dubai partjai mellett levő nevezetes pálmaszigeteket is építették. Az eljárás lényege, hogy a tengerfenékről kikotort homokot a kijelölt helyekre rakják le, ahol így egy idő után szigetek emelkednek ki a vízből. Ezután az új szigeteket mintegy húszezer nagyméretű kőtömbbel erősítik meg, hogy a víz ne mossa el az anyagukat. Az újonnan felbukkanó szárazföldeket elsősorban konténerek raktározására használják majd. A nyersanyagok és késztermékek nemzetközi szállítmányozása általában ilyen szabványos konténerekben folyik. A konténereket a hajókról vasútra vagy kamionokra rakodják, úgy folytatja az áru az útját a kontinens belseje felé.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024