Űrvilág.hu - A növények károsodásának korai felismerése

A növények károsodásának korai felismerése

Két NASA-kutató ötlete alapján egy olyan, könnyen kezelhető kézi műszert fejlesztettek ki, amely időben segít felismerni a gazdálkodóknak, kertészeknek vagy erdészeknek, ha növényeik betegek.

A kézi műszer működésének alapelve, hogy különböző hullámhosszakon vizsgálja a növények leveleinek sugárzását, és ebből a levelek klorofill-koncentrációjának változására következtet. (A módszer a műholdas távérzékelésben hosszú ideje sikeresen működik.) A multispektrális képalkotás segítségével a növények leveleiből kimutatható, hogy ha valamilyen stresszhelyzetbe kerültek, például a víz vagy tápanyagok hiánya, betegség, esetleg rovarok támadása kínozza őket. Mindezt jóval (akár két héttel) azelőtt, mielőtt a baj már szabad szemmel is láthatóvá válna. A berendezést a levelek közelébe helyezve, az "gombnyomásra", néhány másodpercen belül kiértékeli a mért adatokat. Az új módszerrel időt, költséges laboratóriumi vizsgálatokat, növényvédő szereket lehet megtakarítani, és végső soron a terméseredmények is javíthatók, ráadásul a növénykutatásban is kitűnően használható. (NASA Spinoff 2001 nyomán)