A francia TGV gyorsvasúthálózat legújabb, keleti szakaszán kísérletképpen drótnélküli internet-szolgáltatást nyújtanak az utasoknak – egyelőre még ingyen.
A TGV keleti vonalán a vonatok a Párizs és Strasbourg közötti utat 2 óra 20 perc alatt teszik meg, miközben akár 320 km/h sebességgel is száguldanak. (Ezen a pályaszakaszon állították fel – igaz, utasok nélkül – az 574,8 km/h-s vasúti sebességi világrekordot, 2007 áprilisában.) Itt mennek a vonatok Németország, Svájc és Luxemburg felé is.
De hogyan működik a folyamatos internetkapcsolat ekkora sebességnél, miközben a vonatok hidak alatt és alagutakon haladnak át, vagy épp megállnak az állomásokon? A megoldáshoz földi és &8211; a nyílt pályán való haladáskor – műholdas adatátviteli rendszerek kombinációjára van szükség. Az adatátjátszó műhold szerepét az Eutelsat Atlantic Bird-2 holdja látja el, amellyel az adatforgalom egy speciális, a vonat egyik kocsija tetején elhelyezett antennán keresztül bonyolódik. Az antennának automatikusan és pontosan kompenzálnia kell a vonat haladása miatt fellépő látóirány-változást. Ebben egy másik műholdas alapú technika, a GPS helymeghatározás van a rendszer segítségére. Az adatátvitelt úgy kellett megoldani, hogy a speciális vasúti körülmények (pl. a sebesség, a rázkódás, a felsővezeték-rendszertől származó zavaró elektromágneses interferencia) mellett is megbízhatóan működjön.
(Kép: CNES / C. Dupont)
Ha sikeres lesz a próbaüzem, a franciák a jövő évtől kezdve fokozatosan a TGV egyre kiterjedtebb vonalhálózatán vehetik igénybe a drótnélküli internetkapcsolat áldásait – immár külön díjazás fejében.
(Forrás: CNES Magazine, 37. szám, 2008. április)
Kapcsolódó cikkek:
Gyors internet a gyorsvonaton