Katasztrófák ellen

Majdnem ütközés

Majdnem ütközésA napi sajtóban itthon is hullámokat vert, hogy egy európai földmegfigyelő műholdnak ki kellett térnie a Starlink hálózat egyik tagja elől.

Globális tűzatlasz

Globális tűzatlaszA Földet jogosan nevezték el „vízbolygónak”, mivel a felszín nagy részét óceánok borítják. De az a 30 százalék, ami a bolygónk szárazföldi része, kiérdemelhetné a „tűzbolygó” nevet.

Fények Fani után

Fények Fani utánMájus elején érte el India keleti partvidékét a Fani trópusi ciklon, amely 1999 óta a térség egyik legnagyobb viharát hozta.

Hatszáz segítségnyújtás

Hatszáz segítségnyújtásSzinte közhely, hogy a természeti katasztrófák következményeinek felmérésében, felszámolásában nélkülözhetetlenek a műholdak felvételei.

Az Agung alatt

Az Agung alattAmikor az Indonéziához tartozó Bali szigetén 2017-ben kitört az Agung nevű vulkán, megkezdődtek a kutatások, hogy miért aktivizálódott több mint 50 év elteltével újra ez a tűzhányó.

Rossz idő ellen űrtávcső

Rossz idő ellen űrtávcsőEgyre több, a Földet potenciálisan fenyegető kisbolygót sikerül felfedezni. Kivéve, ha rossz az idő. A megoldást a NEOCam űrtávcső jelentheti.

Az Etna kitörése

Az Etna kitöréseA Pléiades-1B műhold fél méteres felbontású felvételén a szicíliai vulkán decemberi kitörése.

Olajfolt Korzikánál

Olajfolt KorzikánálAz olaj két teherhajó összeütközése miatt került a Földközi-tengerbe. A hosszan kanyargó olajfoltot a Sentinel–1 műholdak is követték.

Halad a Hera tervezése

Halad a Hera tervezéseAz első küldetés egy kettős kisbolygóhoz, amely egyben Európa hozzájárulása egy nagyszabású bolygóvédelmi kísérlethez.

Ismét kisbolygónap

Ismét kisbolygónapEgy nem is olyan régi világnap, amely a kisbolygó-becsapódások veszélyeire igyekszik felhívni a figyelmet, az 1908-as Tunguz-esemény 110. évfordulóján.

Hurrikánra készülve Floridában

Hurrikánra készülve FloridábanKözeledik a Dorian, a Kennedy Űrközpontban óvintézkedéseket tesznek.

Új tó a jég mögött

Új tó a jég mögöttAz egyik gleccser mozgása felgyorsult, a jég tóvá duzzasztotta egy másik gleccser olvadékvizét.

Decemberi tűzgömb

Decemberi tűzgömbMűholdak örökítették meg, amint hatalmas tűzgömb robbant fel a Bering-tenger fölött.

Vízállásjelentés

VízállásjelentésNémet kutatók módszerével, kizárólag műholdas altiméteres mérések alapján – földfelszíni mérések nélkül is – előrejelezhető a vízállás.

Gátszakadás Brazíliában

Gátszakadás BrazíliábanA pénteki ipari katasztrófa nyomai Sentinel-2 műholdképen.

Norvégia mozgásban

Norvégia mozgásbanAz országban november óta Sentinel-1 adatokon alapuló, műholdradar-interferométeres technikával készült felszínmozgási adatbázis áll a felhasználók rendelkezésére.

Marokkói (kém)műhold Vega rakétával

Marokkói (kém)műhold Vega rakétávalAz észak-afrikai ország új földmegfigyelő műholdját Francia Guyanából állították pályára Vega rakétával.

SAOCOM-1A

SAOCOM-1AArgentína radaros földmegfigyelő műholdja Falcon-9 rakétával indult Kaliforniából, ahol most először szállították le szárazföldre az első rakétafokozatot.

Űr-KRESZ születik

Űr-KRESZ születikTrump elnök harmadik űrpolitikai rendelete (SPD–3) tervbe veszi a világűr közlekedési szabályainak lefektetését, ami az űreszközök egyre növekvő száma miatt szükséges.

Vulkánkitörés az űrből

Vulkánkitörés az űrbőlMájusban gyakran szerepelt a hírekben a Hawaii-n működő Kilauea tűzhányó. A pusztító kitörés és hatása több különböző műhold felvételei és mérései alapján a világűrből is követhető.