Katasztrófák ellen

Pályán az új indiai meteorológiai hold

Pályán az új indiai meteorológiai holdAz INSAT-3DS az indiai geostacionárius műholdak immár harmadik generációja. „Természetesen” saját rakétával indult.

NEOWISE: hamarosan itt a vége

NEOWISE: hamarosan itt a végeÚjraindulásának tíz éves jubileumát „ünnepli” most a NASA infravörös kisbolygó-felfedező küldetése, amelyből azonban már nincs túl sok hátra.

Felszínváltozás a marokkói földrengés nyomán

Felszínváltozás a marokkói földrengés nyománAz Atlasz-hegységben szeptember 8-án kipattant földrengés utáni felszínváltozást Sentinel-1 műholdas radarmérések alapján, interefométeres eljárással térképezték fel.

Termikus infravörös földmegfigyelés

Termikus infravörös földmegfigyelésEgy korábbi felmérés szerint a termikus infravörös tartomány a földmegfigyelés stagnáló területe volt. Most a helyzet változik.

Ludi Tance-4-01

Ludi Tance-4-01Kínai radaros földmegfigyelő műhold indult, a világon elsőként geoszinkron pályára.

Rodoszi erdőtüzek

Rodoszi erdőtüzekKözel húszezer embert kellett kimenekíteni a görög szigeten tomboló erdőtüzek elől.

Föld-védelmi stratégiák

Föld-védelmi stratégiákA NASA DART küldetésének sikere nyomán sincs helye az elkényelmesedésnek, a fenyegető veszélyt még nem hárítottuk el.

Még két TROPICS

Még két TROPICSA hónap elején egy Electron rakétával indult két hurrikánkutató nanoműhold, most egy hasonló start után be is fejeződik a NASA rendszerének kiépítése.

A második pár TROPICS

A második pár TROPICSA NASA hurrikánokról adatokat gyűjtő nanoműholdas rendszerének következő indításait a legutóbb kudarcot vallott Astra helyett a Rocket Lab Electron rakétáira bízták. Most sikerült a start.

Földmegfigyelés „kerékformában”

Földmegfigyelés „kerékformában”A világon először Kínából indítottak ilyen formációban repülő radaros földmegfigyelő műholdakat, egy egység négy darabból áll.

Izlandi tűzhányók

Izlandi tűzhányókIzland Európa legerősebb vulkanizmust mutató területe, portálunkon azonban egy évtizede nem írtunk ottani kitörésekről. Most pótoljuk a hiányt.

Az aktivizálódó gyermek

Az aktivizálódó gyermekAz újkori történelem egyik legpusztítóbb vulkánkitörése nyomán, néhány évtized pihenő után született az Anak Krakatau, azaz a Krakatau gyermeke vulkáni sziget.

Európai mozaik – 2023. augusztus (2. rész)

Európai mozaik – 2023. augusztus (2. rész)Sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységének olyan híreivel jelentkezünk, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

Kaofen-12-04

Kaofen-12-04Új radaros földmegfigyelő műhold indult vasárnap (vagy hétfőn, az időzónától függően) Kínából.

Kínai radaros műhold indult

Kínai radaros műhold indultA Huancsing-2F egy sorozat legújabb tagja, egy Hosszú Menetelés-2C rakétával indították Tajjüanból.

Tűzelőrejelzés műholddal

Tűzelőrejelzés műholddalAz ESA SMOS földmegfigyelő műholdjának adatai alapján jobban előre lehet jelezni, hol várhatók erdő- és bozóttüzek.

Gátszakadás előtt és után

Gátszakadás előtt és utánA kahovkai tározó gátja és az elöntött területek Ukrajnában, nagy felbontású műholdképeken.

Árvíz Olaszországban

Árvíz OlaszországbanA heves esőzések május elején pusztító villámárvizet okoztak Olaszország Emilia-Romagna tartományában.

Földrengéskutató műhold

Földrengéskutató műholdEgy kínai műhold öt éve vizsgálja a földrengésekkel összefüggő elektromágneses zavarokat. Az eredmények biztatók, de a pontos előrejelzésekre még évtizedeket kell várni.

H3: kudarcot vallott az új japán rakéta

H3: kudarcot vallott az új japán rakétaAz ALOS-3 (Daichi-3) földmegfigyelő műholdat állította volna pályára.