Űrvilág.hu - Újabb magyar tudományos kísérlet a Nemzetközi Űrállomáson!

Újabb magyar tudományos kísérlet a Nemzetközi Űrállomáson!

Miközben mindenki a Columbia tragédiájával van elfoglalva, a legutóbbi Progressz teherűrhajóval csendben az ISS-re érkezett egy magyar fejlesztésű eszköz-csomag, látványosan demonstrálva, hogy az űrtevékenység nem szakadt meg, és, hogy abban - még ha szerényen is - Magyarország is aktívan szerepet vállal.

A Progressz M-47 teherűrhajó február 2-án 4 darab, a KFKI Atomenergia Kutatóintézetben (KFKI AEKI) Pálfalvi József és munkatársai által készített nyomdetektor csomagot vitt fel az ISS-re, melyekkel a Brados-3 kísérlet keretében mérik az ionizáló sugárzás különböző komponensei, de legelső sorban a neutronok által keltett dózis nagyságát. A dózismérőket Ny. Budárin orosz fedélzeti mérnök február 7-én helyezte el a Nemzetközi Űrállomás orosz moduljának előre meghatározott pontjain, és azokat várhatóan 6-8 hónapi expozíció után hozzák vissza a Földre, a KFKI AEKI laboratóriumában történő kiértékelés céljából.

Hasonló dózismérőket 2001. február 24-én, a Progressz M-44-es teherűrhajón feljuttattak már az ISS-re, a Brados-1 kísérletben. Ugyabban az évben, október 31-én, a Szojuz TM-32 űrhajóval hozták vissza azokat a Földre, előzetes kiértékelésük már megtörtént.

Apáthy István (KFKI AEKI)