BIOPAN, Brados, Matrjoska

Tizenkét év – harminc bevetés az űrben

Tizenkét év – harminc bevetés az űrbenVisszatekintés az MTA Energiatudományi Kutatóközpont passzív szilárdtest detektorokkal végzett űrdozimetriai tevékenységére. Az első, általános rész.

Meghívó nyílt napra

Meghívó nyílt napraA KFKI Atomenergia Kutatóintézet (AEKI) űrkutatással foglakozó csoportja nyílt napot szervez 2010. október 12-re.

Magyar detektorok útja az ISS-en (2. rész)

Magyar detektorok útja az ISS-en (2. rész)Hol és mit mérnek (mértek) a Nemzetközi Űrállomásra feljuttatott dózismérő csomagok?

Magyar jelenlét 2009-ben a Nemzetközi Űrállomáson – Újra Matrjoska-vonulás

Magyar jelenlét 2009-ben a Nemzetközi Űrállomáson – Újra Matrjoska-vonulás A 2008. év utolsó hónapja különösen mozgalmas volt a KFKI AEKI Sugárvédelmi Kutatócsoportjának (SKCS). Két, nemzetközi együttműködésben zajló program eseményei tették izgalmassá ezeket a napokat.

Magyar eszközzel tér vissza a Szojuz TMA-10

Magyar eszközzel tér vissza a Szojuz TMA-10Az ISS 15. legénysége 196 nap űrbéli tartózkodás után tér vissza a Földre. A hazatérő űrhajó szállítmányában vannak a BRADOS-6 kísérlet résztvevőinek a Földön kiértékelendő, kozmikus sugárzást vizsgáló eszközei is, köztük az Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportja által készített detektorok.

Visszatért a Foton-M3A szeptember 14-én startolt orosz műhold, fedélzetén magyar kísérletekkel is, sikeresen landolt Kazahsztánban.

Startra kész a Foton-M3

Startra kész a Foton-M3Az orosz visszatérő kapszulán egy 400 kg-os európai kísérleti csomag, valamint a YES-2 diákműhold is helyet kapott.

Sikeresen dokkolt a Progressz!

Sikeresen dokkolt a Progressz!December 23-án az előzetes terveknek megfelelően az automatikus orosz teherűrhajó hozzákapcsolódott az ISS Pirsz moduljának dokkolónyílásához. Ezzel a legújabb magyar eszközök is megérkeztek az űrállomásra.

Földre szállt a magyar forint

Földre szállt a magyar forint2005. június 16-án, közép-európai idő szerint 9:37-kor a kazahsztáni Kosztanaj körzetében sikeresen földet ért a Foton-M2 műhold. A KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportja is közerműködött a tudományos programban.

Újabb magyar eszközök az űrállomáson

Újabb magyar eszközök az űrállomásonMint arról korábban beszámoltunk, a legújabb Progressz teherűrhajó március 2-án rendben dokkolt a Nemzetközi Űrállomáson. A felszállított rakomány között van a budapesti KFKI-AEKI Sugárvédelmi Kutatócsoportja által tervezett és épített néhány kísérleti eszköz is.

Állatkert az űrben

Állatkert az űrbenSok ember vágya, hogy egy hónapot töltsön a világűrben. Az orosz BION-M1 műhold fedélzetén ez most egy seregnyi kis állatnak sikerül...

Újra AEKI-hegemónia a Nemzetközi Űrállomáson

Újra AEKI-hegemónia a Nemzetközi ŰrállomásonMájus 1-jén csatlakozik a Nemzetközi Űrállomáshoz a már úton lévő Progressz M-05M (37P) jelű teherűrhajó, fedélzetén újabb magyar dozimetriai eszközökkel.

Magyar detektorok útja az ISS-en (1. rész)

Magyar detektorok útja az ISS-en (1. rész)A szervizmodultól a Kibóig, avagy: dózistérképezés kívül-belül.

Megújult BRADOS program nemzetközi összefogással

Megújult BRADOS program nemzetközi összefogássalA KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportja 2001 óta vesz részt a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) folyó kozmikus sugárzás vizsgálatokban.

Űrbéli Fantomas harmadik kalandjára indul

Űrbéli Fantomas harmadik kalandjára indulKözel egy év késéssel, de végre útnak indulnak a Nemzetközi Űrállomás felé a Szojuz TMA-11 űrhajó belsejében a harmadik Matrjoska kísérletben részt vevő laboratóriumok mérőeszközei - köztük magyarok is!

Újabb Foton/BIOPAN program magyar részvétellel

Újabb Foton/BIOPAN program magyar részvétellelAz ESA „Biológia és fizika az űrben” programjának újabb fejezetében a KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportjának munkatársai is részt vesznek.

A sugárdózis mérése az űrállomáson

A sugárdózis mérése az űrállomásonA Nemzetközi Űrállomás (ISS) személyzetének kozmikus sugárterhelésével foglakozó kutatók ez évi mukaértekezletét szeptember 6. és 8. között tartották Oxfordban.

Progressz-start magyar vonatkozással

Progressz-start magyar vonatkozássalA Nemzetközi Űrállomás felé indított legújabb orosz teherűrhajó tudományos rakományában a MATRJOSKA-II programhoz tartozó detektorok is helyet kaptak.

Sikeres start:
Újabb magyar eszközök a világűrben!

Sikeres start: <br>Újabb magyar eszközök a világűrben!Az Európai Űrügynökség (ESA) és az Orosz Szövetségi Űrkutatási Hivatal (Roszkoszmosz) együttműködésével 2005. május 31-én egy Bajkonurból (Kazahsztán) indított Szojuz-U típusú hordozó rakéta sikeresen pályára állította a Foton-M2 műholdat, fedélzetén többek között magyar eszközökkel.

Újra a BRADOS programokról

Újra a BRADOS programokrólA KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportja részt vett a Nemzetközi Űrállomáson folyó sugárdózis vizsgálatokban, a BRADOS programban 2001 és 2003 között, és további meghívást kapott a program folytatásában való közreműködésre is 2004-2005-ben.