Az emberi élet védelme

Űrhajós ikrek

Űrhajós ikrekMegjelentek az első eredmények az űrhajós ikrek vizsgálatáról.

Űrkísérlettel az éhezés ellen

Űrkísérlettel az éhezés ellenAz ISS-en Samantha Cristoforetti evett először spirulina algát tartalmazó ételt. Az előállítása során szerzett tapasztalatokat most Kongóban próbálják hasznosítani.

Pontosabb orvosi diagnosztika

Pontosabb orvosi diagnosztikaAz ISS-re fejlesztett miniatűr biotechnológiai eszközzel a földön is automatizálható, így pontosabbá tehető az orvosi diagnózis.

Az űrrepülés hatása a májra

Az űrrepülés hatása a májraA Coloradói Egyetem kutatói megállapították, hogy űrrepülés hatására egerek májában kezdődő károsodás jelei mutatkoznak.

Svalbard fentről

Svalbard fentrőlAz ESA több mint 14 éve pályán levő kísérleti műholdja, a Proba-1 fényképezte Európa legészakibb műholdkövető állomását a Spitzbergákon.

Magyar dózismérő a NASA kisfilmjében

Magyar dózismérő a NASA kisfilmjébenAz emberes Mars-utazás nehézségeit bemutató videósorozat kozmikus sugárzás hatásairól szóló részében magyar űrműszer szerepel.

A nepáli földrengés hatása az ionoszférára

A nepáli földrengés hatása az ionoszféráraPrecíz műholdas helymeghatározó mérések szerint a földrengés után lökéshullámok érték el a felsőlégkört is.

Új NOAA fejlesztések

Új NOAA fejlesztésekA NOAA két legújabb műholdja mellett két új sorozat első darabjai is épülnek. Továbbfejlesztik a műholdas mentőrendszert is.

Életmentő űrállomás

Életmentő űrállomásA Nemzetközi Űrállomással (ISS) kapcsolatban általában a súlytalansági kísérletek jutnak eszünkbe, de vannak, akiknek közvetve az életét is megmentette.

Aki aludni szeretne, ne menjen űrhajósnak!

Aki aludni szeretne, ne menjen űrhajósnak!Az űrhajósok alvását vizsgáló átfogó tanulmány szerint a megfigyelt „alanyok” jellemzően alváshiányban szenvednek, amire a gyógyszerek sem igazán jelentenek jó megoldást.

Űrkísérletből szemészeti eszköz

Űrkísérletből szemészeti eszközPontosabb kontaktlencsék, szemüvegek és szem-implantátumok – az ISS-en folyó kísérleteknek köszönhetően.

Ön lehet a következő!

Ön lehet a következő!Ha ön orvos, szereti a hideget, jól tűri a magányt, és nincs ellenére, ha az éjszaka fél évig tart, akkor várja önt az ESA antarktiszi kutatóállomása, a „szinte-űrállomás” Concordia.

Űrcsillagászat és rákkutatás

Űrcsillagászat és rákkutatásA NASA Sugárhajtás Laboratóriuma és az Országos Rákkutatási Intézet megújította az együttműködést a nagy adattömegek feldolgozásában. A NASA módszerei segítik a rákkutatók munkáját.

Az űrrepülés kockázatai

Az űrrepülés kockázataiA Medical News Today internetes portál egészségügyi szakújságírója összefoglalta az űrrepülés emberi szervezetre gyakorolt – többnyire már ismert – káros hatásait.

Az űrből a Földre ért a távgyógyászat

Az űrből a Földre ért a távgyógyászatA távgyógyászat eredményei már megjelentek a francia kórházakban: egyes regionális intézményekben az eredetileg az űrhajósok vizsgálatára kifejlesztett ultrahangos technológiát alkalmazzák.

Űrláz-mérő űr-lázmérő

Űrláz-mérő űr-lázmérőAz űrben dolgozó űrhajósok testhőmérsékletét úgy kell mérni, hogy az minél kevésbé zavarja őket a munkában. A testhőmérséklet odafent jellemzően magasabb a megszokottnál.

Életmentő űrtechnika

Életmentő űrtechnikaA világűrből a vegetációt figyelő és az afrikai éhség ellen küzdő kamerát úgy alakították át, hogy a bőrsejtekben észrevegye a rák szabad szemmel még láthatatlan jeleit.

MRI az ISS-re?

MRI az ISS-re?Egy kanadai találmány révén hamarosan miniatürizált orvosi diagnosztikai eszközök készülhetnek űrbeli, de akár földi alkalmazásra is.

A változás a levegőben van

A változás a levegőben vanPontosabban van változás a levegőben, ami a szálló por mennyiségét illeti, ha évtizedes különbséggel mért műholdas adatokat hasonlítunk össze.

Röntgenberendezés az űrállomásra

Röntgenberendezés az űrállomásraA hamarosan a Nemzetközi Űrállomásra küldendő első orvosi röntgennel egereket és patkányokat vizsgálnak majd.