Űrszondák a Marsnál Cikkek: 221 - 239

A Mars meghódítása (7. - befejező - rész): Mit hozhat a jövő?

A Mars meghódítása (7. - befejező - rész): Mit hozhat a jövő?Immár két korábbi és egy új orbiter kering a vörös bolygó körül, míg egy rover sikeres leszállást hajtott végre, egy másikat pedig még keresnek. Ezen közben a marskutatás történetét bemutató hatrészes cikksorozatunk végére értük. Adódik a kérdés: hogyan tovább?

Hol járnak az amerikai mars-roverek 2004 első napján?

Hol járnak az amerikai mars-roverek 2004 első napján?A NASA Spirit (korábban MER-A) nevű marsjáró robotja – egyelőre a hővédelemmel ellátott leszállókonténerben – száguld a Mars felé, ahol a tervek szerint január 4-én, közép-európai idő szerint 05:35-kor landol.

Mars, itt jön Európa! - Az európai űreszközök menetrendje

Mars, itt jön Európa! - Az európai űreszközök menetrendjeDecember 25-én az Európai Űrügynökség Mars Express űrszondája megkezdi a pályára állást a vörös bolygó körül, a brit Beagle 2 leszállóegység pedig landol a felszínen. A fontosabb események tervezett időpontjai.

Döntő lépés előtt az európai marsszondák

Döntő lépés előtt az európai marsszondákA vörös bolygó felé tartó Mars Express december 19-én "elengedi" a Beagle 2 leszállóegységet, amely a tervek szerint december 25-én landol a Marson. Képes beszámolónk a küldetés szempontjából kritikus műveletről.

Helyzetjelentés a Marstól

Helyzetjelentés a Marstól„Zajlik az élet a Vörös Bolygónál”: a nyáron indult űreszközök jól vannak és hamarosan elérik a Marsot, míg a már ott dolgozó amerikai Mars Odyssey egyik műszerét tönkretette az utóbbi idők szokatlan napaktivitása.

Új pályán az Opportunity

Új pályán az OpportunitySikeresen végrehajtotta a tervezett pályamódosító manővert a Mars felé tartó űrszonda-páros második tagja is.

Támad a Föld - úton a flotta

Támad a Föld - úton a flottaA 2003. évi Mars-indítási ablakban indítani tervezett utolsó Mars-szonda is elhagyta Földünket. Kedden hajnalban sikeresen Mars felé vezető pályára állt a NASA Opportunity névre keresztelt második marsjárója is.

Készülődik a NASA második Mars-járója is!

Készülődik a NASA második Mars-járója is!Ezalkalommal a NASA űrszonda párosának a második tagja, az Opportunity (MER-B) kel útra. Az indítást közép európai idő szerint ma hajnali 5 óra 56 percre tűzték ki, a rossz idő miatt azonban a startot holnapra halasztották.

Földközelben a Nozomi – öt éve úton a Mars felé

Földközelben a Nozomi – öt éve úton a Mars feléA 2003-as űrszondás Mars-invázió még a Mars Express előtt, 1998-ban kezdetét vette. A japán Nozomi űrszondánál felmerült problémák miatt azonban útja a szokásosnál jóval hosszabbra sikeredett, s csupán 2004 elején éri el a Marsot. Mielőtt azonban végleg a vörös bolygó felé indulna, Földünk mellett is elrepül.

Európa úton a Marshoz!

Európa úton a Marshoz!Az első európai Mars-robotok (a Mars Express (ME) és a Beagle-2) immár a Mars felé száguldanak.

Szerdán bejelentkezhet az elveszett európai marsszonda

Szerdán bejelentkezhet az elveszett európai marsszondaMiközben az amerikai Spirit pazarul landolt a Guszev-kráterben, a bolygó körül december 25-e óta keringő európai szonda, a Mars Express újabb sikeres pályamódosítást hajtott végre. A brit leszállóegység, a Beagle 2 még mindig hallgat, de a remények szerint már csak január 7-ig.

Mars Express - percről percre
2:31: Megszűnt a kapcsolat

Mars Express - percről percre<br>2:31: Megszűnt a kapcsolatA Mars Express űrszonda egy perccel fél három után a terveknek megfelelően elkezdett a fékezéshez szükséges irányba fordulni, majd megszűnt vele a telemetriai kapcsolat. Ezzel az űrszonda megkezdte a Mars körüli pályára állás műveletét.

Sikeresen levált a Beagle-2!

Sikeresen levált a Beagle-2!Kritikus lépésen jutott túl az európai űrszonda-páros: ma reggel útjára bocsátotta a Mars Express leszállóegységét, a Beagle 2-t.

Eljárt az idő a Nozomi felett!

Eljárt az idő a Nozomi felett!Feladták a reményt: a sikertelen kapcsolatfelvétel miatt kudarccal zárul a japán Mars-kutató űrszonda programja.

Fertőzésveszély a Marson?

Fertőzésveszély a Marson?A japán Nozomi űrszonda megfertőzheti a Marsot, ugyanis ha továbbra is a jelenlegi pályáján marad, akkor december 14-én becsapódik a Vörös Bolygóba - állítja egy japán napilap.

Működésben a Spirit és az Opportunity: az első pályamódosítások

Működésben a Spirit és az Opportunity: az első pályamódosításokA NASA iker-marsszondái egyelőre rendben működnek. Az elsőként indított Spirit július 10-én (egy hónappal a start után) már 82,6 millió, míg az Opportunity ugyanazon a napon (három nappal indítása után) 6,6 millió kilométert tett meg. Az előbbi szonda múlt hónap 20-án sikeresen végrehajtotta első pályamodosítását, testvére ezt pénteken kisérli meg...

A LEHETŐSÉG-re még várni kell – tovább halasztva a MER-B indítása

A LEHETŐSÉG-re még várni kell – tovább halasztva a MER-B indításaMiközben a NASA MER-A űrszondája problémamentesen halad a vörös bolygó felé, Opportunity (Lehetőség) névre keresztelt ikertestvérének indulási időpontját ismét módosították: legkorábban 2003. július 6-án, vasárnap eredhet a Szellemiség nyomába.

MER-B/Opportunity: a start néhány nappal elhalasztva

MER-B/Opportunity: a start néhány nappal elhalasztvaA repülési készenlét felülvizsgálata után a NASA szakemberei úgy döntöttek, hogy néhány nappal elhalasztják az ezévi második amerikai marsjáró indítását. Az új dátum: leghamarabb június 28.

3, 2, 1, Start! Elindult az amerikai marsjáró!

3, 2, 1, Start! Elindult az amerikai marsjáró!A Spirit úton a Vörös Bolygóhoz!
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12