Űrszondák a Marsnál Cikkek: 201 - 220

Öt tű egy szénakazalban (2. rész)

Öt tű egy szénakazalban (2. rész)A fényképezési technológia fejlesztése azonban nem volt elég az üdvösséghez. Kellett még egy kis fifika is hozzá.

Az MRO él és útban van a Mars felé!

Az MRO él és útban van a Mars felé!Aug. 12. (péntek), 15.15: Egy bő 15 perces folyamat eredményeként kinyíltak a Mars-orbiter napelemszárnyai és ezzel az MRO megkezdi hét hónapos utazását a vörös bolygó felé!

Új orosz Mars-szondák terve

Új orosz Mars-szondák terveA Szovjetunió 1960-ban indította a világ első űrszondáját a Mars felé. Akkor a hordozórakéta felrobbant, s azóta sem volt egyetlen, feladatát teljes sikerrel teljesítő szovjet vagy orosz Mars-szonda. Oroszország ma két újabb Mars-szonda tervein dolgozik.

Meglesni a szomszédokat...

Meglesni a szomszédokat...A Mars Global Surveyor (MGS), a legrégebb óta a Mars körül keringő működő űrszonda nemrég képeket készített két társáról.

Az ESA első lépése a marsi anyagminták visszahozására

Az ESA első lépése a marsi anyagminták visszahozásáraAz ESA Aurora programjának keretein belül a tervek szerint egy évtized múlva speciális kapszulába zárt marsi kőzetanyagot juttatnak vissza a Földre, hogy majd a földi laboratóriumokban elemezhessék.

Mars Express: van vízjég a Vörös Bolygón!

Mars Express: van vízjég a Vörös Bolygón!A 2003. december végén Mars körüli pályára állt európai űrszonda, a Mars Express a napokban megkezdte a műszeres vizsgálatokat, és megerősítette, hogy a vörös bolygón vízjég van! Szerdán az űrszonda elfoglalja végső pályáját.

Megszólalt az elveszett marsszonda

Megszólalt az elveszett marsszondaJó hírek érkeztek a szerdán elhallgatott Spirit marsjáróval kapcsolatban: a szonda pénteken már kétszer is direkt kapcsolatba lépett a Földdel, és 10, illetve 20 percig adatokat is küldött.

Elhallgatott a marsjáró

Elhallgatott a marsjáróA küldetés irányítói közép-európai idő szerint szerdán este jelentették, hogy a Spirit a tervezett kommunikációs időszakban nem küldött technikai és tudományos adatokat. Ilyen hiba néhányszor az 1997-es küldetés során is előfordult.

Hol jár az Opportunity?

Hol jár az Opportunity?Hamarosan az Opportunity is bekapcsolódik a Mars-invázióba. Pályamódosítást hajtott végre, s a tervek szerint jövő vasárnap száll majd le a Meridiani Planum területére.

A Mars meghódítása (7. - befejező - rész): Mit hozhat a jövő?

A Mars meghódítása (7. - befejező - rész): Mit hozhat a jövő?Immár két korábbi és egy új orbiter kering a vörös bolygó körül, míg egy rover sikeres leszállást hajtott végre, egy másikat pedig még keresnek. Ezen közben a marskutatás történetét bemutató hatrészes cikksorozatunk végére értük. Adódik a kérdés: hogyan tovább?

Öt tű egy szénakazalban (1. rész)

Öt tű egy szénakazalban (1. rész)Mint azt már hírül adtuk, a NASA megtalálta a balvégzetű Mars Polar Lander leszállóegységét. A kutatók nem álltak meg ezen a ponton: „egy füst alatt” meglett az összes amerikai leszállóegység.

Marsi víz, bolygóméretekben

Marsi víz, bolygóméretekbenA korábbi időkben csak feltételezhető volt a víz egykori kiterjedt jelenléte bolygószomszédunkon. A Spirit és Opprtunity eredményi mellé most újabb bizonyítékokat szolgáltatott a Mars Express, ezúttal bolygóméretekben.

Mars Express-hírek

Mars Express-hírekAz első európai Mars-szonda tudományos sikersorozata folytatódik: sarki fényt fedezett fel a vörös bolygón. Hamarosan újabb eredmények várhatók, kinyitják a második radarantennát is. Eközben megoldódni látszik a marsi metán rejtélye.

A Mars ősi egyenlítője

A Mars ősi egyenlítőjeAz elmúlt években több elgondolás is napvilágot látott, amely szerint a Mars egyenlítője nem mindig ott húzódott, ahol napjainkban.

Aktív vulkáni tevékenység vagy élet a Marson?

Aktív vulkáni tevékenység vagy élet a Marson?Az európai Mars Express szonda mérései igazolták, hogy a vörös bolygó légkörében metán található.

Fantasztikus képeket küld az Opportunity

Fantasztikus képeket küld az OpportunityA második amerikai mars-rover (MER-B, Opportunity) első képei igazán döbbenetes környezetet mutatnak.

Komoly hiba lehet a marsjárón

Komoly hiba lehet a marsjárónA Spirit továbbra sem küld technikai és tudományos adatokat. A repülésirányítók szerint "nagyon komoly hiba van a Spirit marsjáróval".

Az első mikroszkópos kép egy másik bolygóról

Az első mikroszkópos kép egy másik bolygórólÚjabb komoly fejlemény a Marson: a Spirit amerikai marsjáró kinyújtotta robotkarját, és alaposan szemügyre vette a vörös bolygó talaját. Elkészült az emberiség első mikroszkópos felvétele egy másik égitesten.

Mars: a leszállóhely első meglepetései

Mars: a leszállóhely első meglepetéseiMegérkezett a Spirit új színes felvétele a Marsról, amelyen kitűnő részletességgel látható az első lehetséges tudományos célpont is. Közben egyre több jel utal arra, hogy a kráterben nem tavi üledékek vannak a felszínen.

Szerdán bejelentkezhet az elveszett európai marsszonda

Szerdán bejelentkezhet az elveszett európai marsszondaMiközben az amerikai Spirit pazarul landolt a Guszev-kráterben, a bolygó körül december 25-e óta keringő európai szonda, a Mars Express újabb sikeres pályamódosítást hajtott végre. A brit leszállóegység, a Beagle 2 még mindig hallgat, de a remények szerint már csak január 7-ig.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12