Űrszondák a Marsnál Cikkek: 121 - 140

A Curiosity indítása élőben

A Curiosity indítása élőbenA Galileo Webcast honlapján keresztül magyar kommentárral közvetíti a NASA TV adását, 15:30-tól.

Az első igazi Mars-térkép születése: 40 éve repült a Mariner-9 (2. rész)

Az első igazi Mars-térkép születése: 40 éve repült a Mariner-9 (2. rész)A kudarccal teli kezdet után a program a Mariner-9-cel csúcsra ért. Globális porvihar, Tharsis-vulkánok, Valles Marineris, ezekkel ismerkedhetett meg a világ a szonda eredményei által, ahogy kirajzolódott a szomszéd világ képe. A siker teljes volt. Olyannyira, hogy a marsi leszállás színhelyeit is kijelölhette a NASA.

Fobosz-Grunt: egyelőre még nem kudarc

Fobosz-Grunt: egyelőre még nem kudarcAz orosz Mars-szonda alacsony Föld körüli pályán ragadt, a Marsra vezető pálya elérésére szolgáló két hajtóműindítás egyike sem sikerült. Ha a hiba szoftveres eredetű, akkor van még remény a javításra, mivel a fedélzeti üzemanyagkészletből semmi sem fogyott.

Már a rakéta tetején a Curiosity

Már a rakéta tetején a CuriosityA november 25-én indítandó amerikai marsjáró már az Atlas-5 rakétán várja a startot Floridában.

Hogy csúsznak el a NASA programjai?

Hogy csúsznak el a NASA programjai?Menetrendszerűen érkeznek a hírek az űrprogramok elszálló költségvetéséről és a sokszor akár éveket késő startokról. Egy elemzés szerint mindez nem a véletlen műve.

Rekord a Mars körül

Rekord a Mars körülA NASA 2001-ben indított, a bolygó körül keringő Mars Odyssey űrszondája még mindig jól működik. December közepén megdöntötte az időtartamrekordot is.

Az első közös NASA-ESA Mars Orbiter műszerei

Az első közös NASA-ESA Mars Orbiter műszereiA 2016-ra tervezett ExoMars Trace Gas Orbiter keringőegységére öt műszert választottak ki a közelmúltban a két űrügynökség szakemberei.

Napelem nélkül nem megy...

Napelem nélkül nem megy...A NASA végleg feladta, hogy valaha is újra kapcsolatba tudjon lépni a Marson tartózkodó Phoenix űrszondával.

Az ExoMars műszereinek kiválasztása

Az ExoMars műszereinek kiválasztásaAz ESA és a NASA a világ minden tájáról hív kutatókat, hogy a közösen létrehozandó Mars-küldetésükhöz, az ExoMars szonda keringőegységéhez javasoljanak fedélzeti műszereket.

Zöld utat kapott az ExoMars program

Zöld utat kapott az ExoMars program Az ESA Tanácsa 2009. december folyamán engedélyezte, hogy folytassák az ExoMars program kivitelezési munkáit.

Közeledik a Curiosity rover startja

Közeledik a Curiosity rover startjaA NASA bejelentette, hogy a Marsra tartó Curiosity (MSL – Mars Science Laboratory) rover startját – a rakétarendszer egy kisebb részegységének cseréje miatt – egy nappal későbbre halasztották. A jelenleg tervezett indítási időpont 2011. november 26.

Az első igazi Mars-térkép születése: 40 éve repült a Mariner-9 (1. rész)

Az első igazi Mars-térkép születése: 40 éve repült a Mariner-9 (1. rész)Schiaparelli és Lowell még csatornákkal hálózta be a Mars térképét, Hale viszont állította, nincs ott semmiféle csatorna. A vitát egyetlen dolog dönthette el, ha odamegyünk, és addig maradunk ott, amíg az egész felszínt nem láttuk. Ehhez nem kellett más, csak pályára állni a bolygó körül. Ja: persze a világon elsőként…

Az orosz Mars-szonda elhagyta a Földet...

Az orosz Mars-szonda elhagyta a Földet......a Föld körüli pályát azonban egyelőre nem. A Fobosz-Grunt Bajkonurból indult kalandos útjára, hogy ha minden jól megy, egy egysége végül a Mars nagyobbik holdjáról származó talajmintával térjen vissza 2014-ben.

Gale-kráter

Gale-kráterMegszületett a döntés: itt száll majd le a NASA következő Mars-szondája, rajta a Curiosity rover.

Mi várható 2011-ben? (2. rész)

Mi várható 2011-ben? (2. rész)Nem csak emberes programokból áll az űrtevékenység, sőt! Az automata műholdakkal és űrszondákkal kapcsolatos, érdekesnek ígérkező 2011-es eseményekből válogatunk.

Marsi „műalkotások”

Marsi „műalkotások”A NASA Mars Reconnaissance Orbiter űrszondájának festői felvételei közül válogatunk.

A Curiosity kerekei

A Curiosity kerekeiFelszerelték a készülő legújabb amerikai Mars-rover, a Curiosity új fejlesztésű kerekeit.

Nincsenek csodák

Nincsenek csodákMarskutatók megpróbálták megismételni a Spirit és Opportunity szondapárossal véghezvitt bravúrt a Phoenix-szel is, a marsi tél elteltével életre kelteni. Ám ezúttal úgy tűnik marad az eredetileg tervezett élettartam. A legutóbbi leszállóegység néma maradt.

Marsi „szempillák”

Marsi „szempillák”A Marsról készített egyik legújabb felvételen egyesek fákat, mások szempillákat vélnek felfedezni, pedig csak egy érdekes tavaszi felszíni folyamat látványos megnyilvánulásáról van szó.

Feltámadhat-e a Phoenix?