Űrszondák a Marsnál Cikkek: 121 - 140

A Curiosity indításának képei

A Curiosity indításának képeiTegnap szerencsésen elindult a Mars felé a legújabb, minden eddiginél jobban felszerelt marsjáró. A startot idézzük vissza egy fényképválogatással.

Elindult a Mars Science Laboratory

Elindult a Mars Science LaboratoryA 2,5 milliárd dolláros amerikai Mars-program keretében a Curiosity, minden idők legtöbbet „tudó” marsjárója indult a vörös bolygó felé. Ha minden jól megy, nyolc és fél hónap múlva száll le a Gale-kráter belsejében.

Közeledik a Curiosity rover startja

Közeledik a Curiosity rover startjaA NASA bejelentette, hogy a Marsra tartó Curiosity (MSL – Mars Science Laboratory) rover startját – a rakétarendszer egy kisebb részegységének cseréje miatt – egy nappal későbbre halasztották. A jelenleg tervezett indítási időpont 2011. november 26.

Az első igazi Mars-térkép születése: 40 éve repült a Mariner-9 (1. rész)

Az első igazi Mars-térkép születése: 40 éve repült a Mariner-9 (1. rész)Schiaparelli és Lowell még csatornákkal hálózta be a Mars térképét, Hale viszont állította, nincs ott semmiféle csatorna. A vitát egyetlen dolog dönthette el, ha odamegyünk, és addig maradunk ott, amíg az egész felszínt nem láttuk. Ehhez nem kellett más, csak pályára állni a bolygó körül. Ja: persze a világon elsőként…

Az orosz Mars-szonda elhagyta a Földet...

Az orosz Mars-szonda elhagyta a Földet......a Föld körüli pályát azonban egyelőre nem. A Fobosz-Grunt Bajkonurból indult kalandos útjára, hogy ha minden jól megy, egy egysége végül a Mars nagyobbik holdjáról származó talajmintával térjen vissza 2014-ben.

Gale-kráter

Gale-kráterMegszületett a döntés: itt száll majd le a NASA következő Mars-szondája, rajta a Curiosity rover.

Mi várható 2011-ben? (2. rész)

Mi várható 2011-ben? (2. rész)Nem csak emberes programokból áll az űrtevékenység, sőt! Az automata műholdakkal és űrszondákkal kapcsolatos, érdekesnek ígérkező 2011-es eseményekből válogatunk.

Marsi „műalkotások”

Marsi „műalkotások”A NASA Mars Reconnaissance Orbiter űrszondájának festői felvételei közül válogatunk.

A Curiosity kerekei

A Curiosity kerekeiFelszerelték a készülő legújabb amerikai Mars-rover, a Curiosity új fejlesztésű kerekeit.

Nincsenek csodák

Nincsenek csodákMarskutatók megpróbálták megismételni a Spirit és Opportunity szondapárossal véghezvitt bravúrt a Phoenix-szel is, a marsi tél elteltével életre kelteni. Ám ezúttal úgy tűnik marad az eredetileg tervezett élettartam. A legutóbbi leszállóegység néma maradt.

A Mars felé vette az irányt az MSL

A Mars felé vette az irányt az MSLA Curiosity rovert szállító űrszonda már nem járhat úgy, mint az orosz Fobosz-Grunt, hiszen a Centaur rakéta-végfokozat második begyújtásával kiszabadult a Föld gravitációs terének fogságából.

A Curiosity indítása élőben

A Curiosity indítása élőbenA Galileo Webcast honlapján keresztül magyar kommentárral közvetíti a NASA TV adását, 15:30-tól.

Az első igazi Mars-térkép születése: 40 éve repült a Mariner-9 (2. rész)

Az első igazi Mars-térkép születése: 40 éve repült a Mariner-9 (2. rész)A kudarccal teli kezdet után a program a Mariner-9-cel csúcsra ért. Globális porvihar, Tharsis-vulkánok, Valles Marineris, ezekkel ismerkedhetett meg a világ a szonda eredményei által, ahogy kirajzolódott a szomszéd világ képe. A siker teljes volt. Olyannyira, hogy a marsi leszállás színhelyeit is kijelölhette a NASA.

Fobosz-Grunt: egyelőre még nem kudarc

Fobosz-Grunt: egyelőre még nem kudarcAz orosz Mars-szonda alacsony Föld körüli pályán ragadt, a Marsra vezető pálya elérésére szolgáló két hajtóműindítás egyike sem sikerült. Ha a hiba szoftveres eredetű, akkor van még remény a javításra, mivel a fedélzeti üzemanyagkészletből semmi sem fogyott.

Már a rakéta tetején a Curiosity

Már a rakéta tetején a CuriosityA november 25-én indítandó amerikai marsjáró már az Atlas-5 rakétán várja a startot Floridában.

Hogy csúsznak el a NASA programjai?

Hogy csúsznak el a NASA programjai?Menetrendszerűen érkeznek a hírek az űrprogramok elszálló költségvetéséről és a sokszor akár éveket késő startokról. Egy elemzés szerint mindez nem a véletlen műve.

Rekord a Mars körül

Rekord a Mars körülA NASA 2001-ben indított, a bolygó körül keringő Mars Odyssey űrszondája még mindig jól működik. December közepén megdöntötte az időtartamrekordot is.

Az első közös NASA-ESA Mars Orbiter műszerei

Az első közös NASA-ESA Mars Orbiter műszereiA 2016-ra tervezett ExoMars Trace Gas Orbiter keringőegységére öt műszert választottak ki a közelmúltban a két űrügynökség szakemberei.

Napelem nélkül nem megy...

Napelem nélkül nem megy...A NASA végleg feladta, hogy valaha is újra kapcsolatba tudjon lépni a Marson tartózkodó Phoenix űrszondával.

Az ExoMars műszereinek kiválasztása

Az ExoMars műszereinek kiválasztásaAz ESA és a NASA a világ minden tájáról hív kutatókat, hogy a közösen létrehozandó Mars-küldetésükhöz, az ExoMars szonda keringőegységéhez javasoljanak fedélzeti műszereket.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13