Űrcsillagászat Európában Cikkek: 61 - 80

A Gaia és a vörös törpék működése

A Gaia és a vörös törpék működéseSok adatból váratlan érdekességek is előbukkanhatnak. A Tejútrendszer milliárdnyi csillagát felmérő Gaia űrszonda újabb meglepetéssel szolgált.

Mesterséges Nap

Mesterséges Nap2022-ben indul a Jupiter és jeges holdjai felé, de már készül az európai JUICE űrszonda.

MEGFEJTÉS: Szinte újszülött

MEGFEJTÉS: Szinte újszülöttMúlt héten indult űrkutatási bélyegekhez kapcsolódó rejtvénysorozatunk. Ma megtudhatják a helyes választ a második kérdésre, és az is kiderül, ki nyerte a Bélyegmúzeum ajándékát.

ARIEL 2028-ban

ARIEL 2028-banDöntés született az Európai Űrügynökség (ESA) Cosmic Vision programjának negyedik közepes kategóriájú űreszközéről.

Ünnepi füzér

Ünnepi füzérEzt a girlandot az ESA Gaia asztrometriai űrszondájának csapata küldte a képzeletbeli űrkarácsonyfára.

Jelentősen késik az Euclid

Jelentősen késik az EuclidA NASA által szállítandó infravörös detektorok műszaki problémái miatt legalább egy–másfél évvel csúszhat az ESA Euclid szondájának indítása.

Szökevény csillagok

Szökevény csillagokA Gaia adatait elemző csillagászok neurális hálózatot használva hat szökevény csillagot találtak a Tejútrendszerben.

Bemutatkozik a JUICE

Bemutatkozik a JUICEMég öt év van a startig és több mint egy évtized a Jupiterhez való megérkezésig, de már javában folynak az európai bolygókutató űrszonda előkészületei.

A BepiColombo

A BepiColomboAz ESA egyik új kiadványa a jövő októberben a Merkúrhoz induló BepiColombo küldetést mutatja be.

Kétmillió csillag mozgása

Kétmillió csillag mozgásaÖtmillió évet szaladhatunk előre az időben az ESA videója segítségével. A Tejútrendszerben ezalatt (szinte) semmi sem változik. Nem csoda, galaxisunk története kétezerszer hosszabb.

JWST: még egy év késés

JWST: még egy év késésA néhány hónappal ezelőtt közzétett 2020. májusi indítási dátumhoz képest újabb majdnem egy évet csúszik a James Webb-űrtávcső (JWST) startja.

Új ESA küldetés-jelöltek

Új ESA küldetés-jelöltekA Theseus, a Spica és az EnVision a három jelölt, amelyek közül 2021-ben kiválasztják az ESA Cosmic Vision programja következő küldetését a közepes méretkategóriában.

Ultraibolya Rák

Ultraibolya RákA Rák-köd nevezetes szupernóva-maradványa az európai XMM-Newton műhold ultraibolya távcsövével készült képen.

Mi várható 2018-ban? (3. rész)

Mi várható 2018-ban? (3. rész)Néhány 2018-ra tervezett műholdas program bemutatásával fejezzük be az új esztendő várható űreseményeinek év eleji áttekintését.

Az Integral 15 éve

Az Integral 15 éveFontos felfedezéseket tett a nagyenergiájú csillagászatban az ESA Integral űrtávcsöve. Születésnapja alkalmából érdemes eddigi felfedezéseire is visszatekinteni.

Színes csillagvilág

Színes csillagvilágAz ESA Gaia asztrometriai űrszondája nemcsak a csillagok pozícióját méri, hanem színüket is. Ebből állították össze a teljes égbolt színes képét.

Alpbachi élményeim

Alpbachi élményeimHegyesi Béla beszámolója az idei júliusi Alpbachi Nyári Iskoláról.

Az ESA újabb tudományos programjai

Az ESA újabb tudományos programjaiSzabad jelzést kapott a gravitációs hullámokat kutató küldetés, folytatódik az exobolygókat kereső szonda fejlesztése.

Égboltfelmérés „mellékesen”

Égboltfelmérés „mellékesen”Megjelent az európai XMM-Newton röntgencsillagászati műhold furcsa felmérésének második kiadása.

Kozmikus húsvéti tojás

Kozmikus húsvéti tojásAkár ez is eszünkbe juthat az európai Gaia űrcsillagászati szonda 14 hónapnyi működése után készített lefedettségi térkép láttán.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17