Űrcsillagászat Európában Cikkek: 41 - 60

Anizotróp tágulás

Anizotróp tágulásHárom űrtávcső mérései alapján talán finomítani kell a Világegyetem tágulásának jelenleg elfogadott képén.

Üstököscsóvába botlani

Üstököscsóvába botlaniLényegében ez fog történni az ESA Solar Orbiter űrszondájával, amely a számítások szerint, szerencsés véletlen folytán áthalad a C/2019 Y4 (ATLAS) üstökös csóváján.

Kinyíltak az antennák

Kinyíltak az antennákMegkezdődhet a holland–kínai kísérlet az univerzum „sötét korszakából” származó rádiósugárzás detektálására.

Útra kész a Solar Orbiter

Útra kész a Solar OrbiterElkészült, és jövő év elején indulhat az ESA legújabb, a Napot és a helioszférát kutató szondája, a Solar Orbiter.

Röntgenmeglepetés

RöntgenmeglepetésElkészült az ESA idén 20 éves röntgencsillagászati űrobszervatóriuma, az XMM-Newton legújabb katalógusa a „melléktermékként” megfigyelt égi röntgenforrásokról.

Az Europa takarásában

Az Europa takarásában2017. március 31-én a Jupiter Europa nevű holdja elhaladt egy háttércsillag előtt. Ez a jelenség nagyon ritka, ráadásul először fordult elő, hogy földi teleszkópokkal is sikerült nyomon követni.

Elkészült a Cheops

Elkészült a CheopsAz ESA ismert exobolygók kutatására épült űrtávcsöve idén október–november folyamán állhat Föld körüli pályára.

Bújkáló törpe

Bújkáló törpeA Hubble-űrtávcső egy korábban észrevétlen galaxisba botlott a Tejútrendszertől nem messze.

2018 a csillagászatban

2018 a csillagászatbanA Sky and Telescope elkészítette összeállítását az elmúlt év (szerintük) legfontosabb csillagászati eseményeiről.

Röntgencsillagászati adatbányászat

Röntgencsillagászati adatbányászatRejtélyes röntgenforrásra bukkantak középiskolás fiatalok abban az adatbányász projektben, amelyet az XMM-Newton röntgentávcső archívumának átkutatására hirdetett az ESA.

A BepiColombo köszöni, jól van!

A BepiColombo köszöni, jól van!Az ESA és a JAXA Merkúr felé tartó BepiColombo szondájának Föld melletti elrepülése során végzett mérések igazolták, hogy a szonda műszerei kifogástalanul működnek.

A Cheops és a többiek

A Cheops és a többiekFrancia Guyanából pályára állt a magyar részvétellel is készült európai exobolygó-kutató űrtávcső és négy másik műhold.

A röntgentávcső „első fénye”

A röntgentávcső „első fénye”Teljesítheti a várakozásokat az orosz Szpektr-RG űrtávcső legfontosabb műszere, a német eROSITA röntgentávcső.

Csillaghalmazok a Nagy Magellán-felhőben

Csillaghalmazok a Nagy Magellán-felhőbenAhogyan az egyidős emberek kinézete és testalkata is nagymértékben különböző lehet, ugyanez elmondható a csillaghalmazokról is.

Egy galaxis látványos csillagmaradványai

Egy galaxis látványos csillagmaradványaiAz európai XMM-Newton röntgencsillagászati űrtávcső megfigyelési adataiból készített képen az M83 galaxis látható.

Cheops kiadvány

Cheops kiadványŐsszel indulhat az ESA Cheops űrtávcsöve. Az ESA kiadványban mutatja be az exobolygókat kutató műholdat.

Segítsen az ESA-nak!

Segítsen az ESA-nak!Ön szerint melyek azok a nagy tudományos kérdések, amelyekre a 2050-ig tervezendő űrküldetéseknek választ kellene adniuk? Most elmondhatja!

Mi várható 2019-ben? (2. rész)

Mi várható 2019-ben? (2. rész)Válogatás az előttünk álló év érdekesnek ígérkező műholdas eseményeiből.

Forró gáz egy galaxishalmazban

Forró gáz egy galaxishalmazbanAz ESA XMM-Newton röntgentávcsöve megörökítette azt a röntgensugárzást, amelyet egy galaxishalmazt kitöltő forró gáz bocsát ki.

A Gaia és a vörös törpék működése

A Gaia és a vörös törpék működéseSok adatból váratlan érdekességek is előbukkanhatnak. A Tejútrendszer milliárdnyi csillagát felmérő Gaia űrszonda újabb meglepetéssel szolgált.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16