Űrcsillagászat Európában Cikkek: 281 - 300

Galaktikus pillangó

Galaktikus pillangóAz NGC 6302 jelű planetáris köd részletei a Hubble-űrtávcső felvételén

Boldog születésnapot Hubble!

Boldog születésnapot Hubble!A Hubble-űrtávcső 14. éve kering Földünk körül, s az ünnep alkalmából lenyűgöző felvétellel lepett meg minket.

Hétszázötven üstökös

Hétszázötven üstökösNemrég fedezték fel a 750-ediket azon üstökösök közül, amelyeket az 1995 decembere óta működő SOHO napkutató szonda képei alapján azonosítottak.

Megelevenedett van Gogh-festmény

Megelevenedett van Gogh-festményA Hubble Űrtávcső felvétele a V838 Monocerotis csillagot övező fénylő gyűrűkről kísértetiesen hasonlít Vincent van Gogh 1889-ben megálmodott és lefestett csillagaihoz.

Csillagevő fekete lyuk

Csillagevő fekete lyukKét röntgencsillagászati mesterséges hold, az amerikai Chandra és az európai XMM-Newton adatai alapján a kutatók egy olyan galaxist fedeztek fel, amelynek a közepén levő, százmilliónyi naptömegű fekete lyuk épp a közelmúltban "falt fel" egy túl közel került csillagot.

2008-ig meghosszabbították az Ulysses programját

2008-ig meghosszabbították az Ulysses programjátAz Európai Űrügynökség Tudományos Programjainak Bizottsága egyhangúlag elfogadta az Ulysses napkutató űrszonda feladatainak meghosszabbítására tett javaslatot. Az űrszonda tudományos programja immár 2008. márciusáig szól.

Kozmikus rózsa Valentin-napra!

Kozmikus rózsa Valentin-napra!A szerelmesek napját a Spitzer-űrtávcső is megünnepli látványos felvételével az NGC 7129, rózsa alakú csillagközi ködről.

Naprendszerünkhöz hasonló bolygórendszer a Vega körül?

Naprendszerünkhöz hasonló bolygórendszer a Vega körül?Brit kutatók eredményei szerint a nyári égbolt egyik legfényesebb csillaga, a Vega körül Naprendszerünkhöz hasonló bolygórendszer alakulhatott ki.

Szupernovára várva

Szupernovára várvaA statisztikák szerint nagyjából évszázadonként lobban fel szupernova a Tejútrendszerhez hasonló spirálgalaxisokban. Ennyi ideje azonban nincs egy csillagásznak, hogy kivárja vizsgálatainak tárgyát, ezért inkább keres egyet magának. Európai csillagászok most egy érdekes projektbe kezdtek, mellyel megpróbálják megállapítani a jövő szupernováinak „szülő-csillagait”.

A jövő technológiájának előhírnöke: 5 éve startolt a Deep Space 1 (2. rész)

A jövő technológiájának előhírnöke: 5 éve startolt a Deep Space 1 (2. rész) A Deep Space 1 űrszonda sikerrel próbálta ki a jövő technológiát, de tudományos küldetéssel is felruházták tervezői: aszteroidákkal és egy üstökössel is találkoznia kellett.

PROGRAMAJÁNLÓ: Kiállítás a Naprendszer kutatásáról

A British Council és a Budapesti Planetárium közös programja május 6-tól augusztus végéig látogatható a Planetárium népligeti épületében.

Három új bolygó Naprendszerünkön túl

Három új bolygó Naprendszerünkön túlEgy csapásra hárommal nőtt meg a Naprendszer határán túl lévő ismert bolygók, az exobolygók száma.

Egymillió másodperces expozíció a „sötétségről”

Egymillió másodperces expozíció a „sötétségről”Tegnap bemutatták a Hubble Űrtávcső – és a csillagászattörténet – eddigi legérzékenyebb, optikai tartományban készült felvételét.

A legtávolabbi ismert galaxis furcsa képe

A legtávolabbi ismert galaxis furcsa képeA Hubble Űrtávcső felvételén a ma ismert legtávolabbi galaxis látható.

Űr-VLBI (4. rész) – második generációs programok

Űr-VLBI (4. rész) – második generációs programokAz űr-VLBI rádiócsillagászati technika hét éve működik, a japán HALCA mesterséges holdon elhelyezett rádióteleszkóp és a vele együtt dolgozó földi rádiótávcső-hálózat révén. Természetesen már tervezik az űr-VLBI holdak második generációját is.

Űr-VLBI (2. rész) – mire jó ez?

Űr-VLBI (2. rész) – mire jó ez?Hét éve szolgálja a rádiócsillagászokat a világ első űr-VLBI mesterséges holdja, a japán HALCA. Röviden bemutatjuk, hogy hogyan működik és milyen érdekes eredményeket értek el vele.

Szén és oxigén egy exobolygó légkörében!

Szén és oxigén egy exobolygó légkörében!Első alkalommal sikerült szén és oxigén jelenlétét kimutatni egy Naprendszeren kívüli bolygó légkörében.

Voyager–1: elérte a 90 csillagászati egységnyi távolságot az űr vándora!

Voyager–1: elérte a 90 csillagászati egységnyi távolságot az űr vándora!Az ember alkotta űreszközök közül a Voyager–1 jár a legmesszebb. November 5-én az űrszonda kb. 13,5 milliárd kilométer távolságra lesz tőlünk – ez több, mint kétszerese a Plútó-Nap távolságnak.

Integral: „Ködbe” bújt fekete-lyuk?

Integral: „Ködbe” bújt fekete-lyuk?Új csillagászati objektumot kapott távcsővégre a közel egy éve pályán lévő európai csillagászati kutatóműhold, az Integral.

A CONTOUR kudarca

A CONTOUR kudarcaTöbb mint egy éve, 2002. augusztus 15-én hallgatott el örökre a CONTOUR űrszonda, amely egy üstökös magját közelítette volna meg. A kudarc okait kereső vizsgálóbizottság a napokban hozta nyilvánosságra eredményeit, és négy lehetséges okot említ az űrszonda elvesztésére.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16