Űrcsillagászat Európában Cikkek: 261 - 280

Chandra: szülinapi ajándék

Chandra: szülinapi ajándékA NASA Chandra röntgencsillagászati holdja nemrég múlt 5 éves. Ebből az alkalomból egy látványos honlap készült.

Pályamódosítás után a Cassini

Pályamódosítás után a CassiniAz utolsó előre megtervezett pályamódosító manővert hajtotta végre az elmúlt napokban a Cassini. Új pályáján október 26-án repül majd el csupán 1200 kilométerre a Titántól.

Két új Szaturnusz-holdacska

Két új Szaturnusz-holdacskaA gyűrűs bolygó körül keringő Cassini szonda nem tétlenkedik: két új holdat fedezett fel, amelyek kb. 3 ill. 4 kilométer átmérőjűek.

Menteni, ami menthető (2. rész) - TD-1A

Menteni, ami menthető (2. rész) - TD-1AAz európai űr-irányítóközpont (ESOC) munkatársainak első komoly „mentőakciója” az 1972-ben felbocsátott csillagászati mesterséges holdhoz kapcsolódott.

Új exobolygó a láthatáron

Új exobolygó a láthatáronÚj exobolygót sikerült felfedezni a texasi Hobby-Eberly távcső segítségével.

Csillagok és bolygók határán
Megtalálták a hiányzó láncszemet?

Csillagok és bolygók határán<br>Megtalálták a hiányzó láncszemet?Újabb jelentős eredményeket értek el az Európai Déli Obszervatórium csillagászai a Chilében található Very Large Telescope segítségével. Egy nemzetközi csillagász csoport sikeresen megmérte egy nagyon hideg barna törpe tömegét. A törpét egy másik csillag kísérőjeként sikerült felfedezni.

Már csak egy nap…

Már csak egy nap…A Cassini-Huygens amerikai-európai űrszondapáros holnap elhalad a Phoebe nevű Szaturnusz-hold mellett.

Óriások nyomában

Óriások nyomábanEurópai csillagászok katalógust készítettek az Univerzum építőköveiről, a galaxishalmazokról.

Mit hoz a Hubble jövője?

Mit hoz a Hubble jövője?A Hubble-űrtávcső jövője minden eddiginél bizonytalanabbá vált. Mennyi ideje lehet még hátra az űrobszervatóriumnak, ha sem emberes, sem robotos szervizjárat nem indul hozzá az elkövetkezendő években?

A „kozmikus szörny” közelében…

A „kozmikus szörny” közelében…Csillagászok régi álma vált valóra: sikerült lefényképezni egy aktív galaxis közepében lévő fekete lyuk közvetlen környezetét. A felvétel a tőlünk mintegy 50 millió fényévre található NGC 1068-as jelű spirálgalaxisról készült.

Dávid és Góliát

Dávid és GóliátAz eddigi legkisebb távcsővel sikerült egy hatalmas Naprendszerünkön túli bolygót felfedezni, amely a Lant csillagkép egyik fényes csillagának kísérője.

Milyen idős a Tejútrendszer?

Milyen idős a Tejútrendszer?A chilei óriástávcsövek segítségével újabb becslést sikerült adni galaxisunk, a Tejútrendszer korát illetően.

Menteni, ami menthető (4. rész) - Hipparcos

Menteni, ami menthető (4. rész) - Hipparcos1989-ben indult az ESA egyik legsikeresebbnek bizonyult csillagászati holdja, az asztrometriai méréseket végző Hipparcos. A küldetés azonban szerencsétlenül kezdődött...

Bajban a Hubble egyik műszere

Bajban a Hubble egyik műszereA Hubble Űrtávcső négy fő műszerének egyike, a képalkotó spektrográf (STIS) egy hete meghibásodott.

Csillagkeletkezés - ahogy a Hubble látta

Csillagkeletkezés - ahogy a Hubble láttaAz űrteleszkóp felvételeiből látványos képet állítottak össze a Tejútrendszer „szomszédjának”, a Nagy Magellán-felhőnek egyik, aktív csillagkeletkezéssel jellemezhető vidékéről.

Egy szupernóva-maradvány a Tejútrendszerben

Egy szupernóva-maradvány a TejútrendszerbenA NASA Chandra röntgencsillagászati holdjával egy régmúlt látványos égi jelenség - még mindig látványos - maradványát vizsgálták.

Szerves anyagot találtak fiatal csillagok körül

Szerves anyagot találtak fiatal csillagok körülA Spitzer Űrtávcső szerves anyagokra bukkant távoli, fiatal csillagok körüli porkorongokban. Ezek minden bizonnyal születő bolygórendszerek helyszínei.

A Rosetta első tudományos mérései

A Rosetta első tudományos méréseiAz európai szonda műszereinek jól haladó ellenőrzése során egy üstökösről is felvételt készítettek, 95 millió kilométeres távolságból.

Pokoli világok

Pokoli világokIsmét két exobolygóval gyarapodott a Naprendszerünkön túli ismert bolygók száma.

Az utolsó felvétel…

Az utolsó felvétel…...amelyen a Cassini űrszonda a maga egészében mutatja a Szaturnuszt és gyűrűrendszerét.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16