Űrcsillagászat Európában Cikkek: 141 - 160

A Galaxis távoli infravörösben

A Galaxis távoli infravörösbenAz új európai infravörös űrtávcső, a Herschel első látványos képeinek egyike a Tejútrendszer síkjának egy részletekben gazdag vidékét mutatja, ahol a hideg csillagközi gáz dominál.

A Herschel legelső képei

A Herschel legelső képeiAz új európai infravörös űrteleszkóp június 14-én elkészítette első felvételeit. Az eredmény több mint kielégítő.

Elindult a Herschel és a Planck

Elindult a Herschel és a PlanckÚtjára indult az Európai Űrügynökség (ESA) két új űrtávcsöve.

A Földhöz „hasonló” bolygó, a Naphoz hasonló csillag körül

A Földhöz „hasonló” bolygó, a Naphoz hasonló csillag körülA francia-európai COROT űrtávcsővel felfedezték az eddigi legkisebb exobolygót, amelynek átmérője csak kb. kétszer akkora, mint a Földé.

REJTVÉNY: Beppo hölgyei

REJTVÉNY: Beppo hölgyeiA pion bomlása, emulziós lemezek, olasz káromkodások – és egy újabb rejtvénykérdés a Typotex Kiadó ajándékkönyvéért.

Az első közeli képek a Steins kisbolygóról

Az első közeli képek a Steins kisbolygórólAz ESA Rosetta űrszondája 800 km-re közelítette meg a 2867 Steins kisbolygót.

Még hosszú évek az XMM-Newtonnal

Még hosszú évek az XMM-NewtonnalLassan tíz éve, hogy az ESA röntgencsillagászati mesterséges holdját felbocsátották. A sikerre való tekintettel a tudományos programot ismét meghosszabbítják.

A csillag, amelyet senki sem látott

A csillag, amelyet senki sem látottJúniusban észrevétlen maradt egy fényes nóvarobbanás a déli égbolton. A jelenség utóhatását véletlenül találta meg az XMM-Newton röntgencsillagászati műhold.

A Föld „hangjai”

A Föld „hangjai”Az európai Cluster műholdakkal a sarki fény jelenségét kísérő hosszúhullámú rádiósugárzást figyelték meg, s a felvett anyagok hanggá alakítva meg is hallgathatók.

Európai űrcsillagászati központ

Európai űrcsillagászati központA spanyol trónörökös avatta fel február 7-én Madrid közelében az ESAC új létesítményét.

A Planck első adatai biztatóak

A Planck első adatai biztatóakA mikrohullámú háttérsugárzás feltérképezésére készült európai űreszköz megkezdte a munkát, a Földtől másfél millió kilométeres távolságban.

Hazamobilozott a Herschel

Hazamobilozott a HerschelAz új európai űrtávcső használta először a világűrből azt az adatátviteli kódolást, amit a földi GSM mobiltelefon-hálózatok is alkalmaznak.

Herschel és Planck: start május elején

Herschel és Planck: start május elejénAz ESA új startdátumot jelölt ki a két nagy európai űrobszervatórium számára. Az Ariane-5 rakéta május 6-án indulhat Kourouból.

MEGFEJTÉS: Beppo hölgyei

MEGFEJTÉS: Beppo hölgyeiGiuseppe Occhialini olasz fizikusról az 1996 és 2003 közt repült olasz-holland BeppoSAX röntgencsillagászati műholdat nevezték el.

A COROT furcsa exobolygója

A COROT furcsa exobolygója A francia-európai űrtávcsővel felfedezett COROT-exo-3b különös tulajdonságaival kilóg az eddig ismert exobolygók sorából.

Óriási galaxishalmaz a távolban

Óriási galaxishalmaz a távolbanAz ESA XMM-Newton röntgencsillagászati műholdjával felfedezték az eddig ismert legnagyobb tömegű galaxishalmazt a távoli univerzumban.

Új bolygót fedezett fel a COROT

Új bolygót fedezett fel a COROTEurópai csillagászok egy csoportja a COROT műhold segítségével egy új exobolygót talált. Az újonnan felfedezett bolygó egy olyan csillag körül kering, melynek tömege alig tér el a Napunkétól.

Jó reggelt, Rosetta!

Jó reggelt, Rosetta!Felébresztették álmából az európai üstököskutató űrszondát, hogy felkészíthessék a Steins kisbolygóval történő szeptemberi találkozásra.

A SuperAGILE által észlelt első gamma-kitörés

A SuperAGILE által észlelt első gamma-kitörésAz Olasz Űrügynökség AGILE gamma-csillagászati mesterséges holdjának egyik érdekes eredményét mutatjuk be.

Készítsünk éggömböt!

Készítsünk éggömböt!A vállalkozó kedvűek akár így is megünnepelhetik, hogy tíz éve készült el az európai Hipparcos mesterséges hold csillagkatalógusa, amely máig a legpontosabb.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15