Új eszközök és anyagok Cikkek: 121 - 140

Az innovatív EO-1 műhold tíz éve (1. rész)

Az innovatív EO-1 műhold tíz éve (1. rész)Egy évre tervezték, de novemberben múlt tíz éve, hogy a NASA pályára állította az új technológiai megoldások kipróbálására szánt, most is működő Earth Observing-1 (EO-1) földmegfigyelő mesterséges holdját.

Francia minilabor egy éve az űrállomáson

Francia minilabor egy éve az űrállomásonA DECLIC laboratóriumot izgalmas anyagtudományi kísérletekre használják, valós idejű földi távirányítással.

Űrtávközlés a bányászat szolgálatában

Űrtávközlés a bányászat szolgálatábanEgy holland cég az ESA támogatásával az űrbeli távközlés céljaira kifejlesztett módszereket alkalmaz a Föld elhagyott vidékein folyó külszíni fejtések termelékenységének és biztonságának növelésére.

Vízszintmérés navigációs műholdak jeleivel

Vízszintmérés navigációs műholdak jeleivelHogyan lehet és miért érdemes egyes helyeken a víz szintjét ilyen – első hallásra furcsának tűnő – módszerrel meghatározni?

Gyorsabb, olcsóbb mikrocsipek

Gyorsabb, olcsóbb mikrocsipekA technológiai újítás története az ESA XMM-Newton röntgencsillagászati műholdjának készítéséig vezethető vissza.

Űrtechnológia segíti a szélerőművek hatékonyságának növelését

Űrtechnológia segíti a szélerőművek hatékonyságának növelésétŰreszközök által is használt távérzékelési módszerrel mérhető a szélsebesség profilja.

Alumínium és jég: új rakéta-hajtóanyag

Alumínium és jég: új rakéta-hajtóanyagA NASA, két egyetem és az amerikai légierő kutatórészlege egy biztonságos és környezetbarát anyaggal kísérletezik, amely a jövőben nagyobb rakéták üzemanyagául is szolgálhat.

Víztisztítás algákkal

Víztisztítás algákkalSzennyvíztisztítás, a légköri szén-dioxid megkötése, energiatermelés – mindez egyben, egy NASA fejlesztésű módszerrel.

Elektronikus orr

Elektronikus orrA még a Mir űrállomáson működő, európai fejlesztésű elektronikus orr átalakított formában a stockholmi metró tűzjelző berendezéseiben szolgál tovább.

Űrtechnológia az ásványkutatásban

Űrtechnológia az ásványkutatásbanAz ESA még mindig nem tudta elindítani a bolygónk gravitációs terét kutató GOCE műholdját. Egy műszer viszont, ami végül nem is került fel az űreszközre, már munkába állt a Földön.

Ultrahangos vizsgálat távirányítással

Ultrahangos vizsgálat távirányítássalAz ultrahanggal végzett orvosi vizsgálat nagyon hasznos, ha gyakorlott szakértő végzi. Az ESA azt kutatja, hogyan lehetne mindezt nagy távolságban, akár egy űrhajó fedélzetén is elvégezni.

Hét törpe

Hét törpeNem Hófehérke törpéiről, hanem egy hófehér Minotaur-4 rakéta utasairól van szó.

Műholdas navigációs verseny

Műholdas navigációs versenyImmár hetedik alkalommal hirdették meg a korábban Galileo Masters néven is ismert európai műholdas navigációs alkalmazási versenyt.

Le az űrszeméttel!

Le az űrszeméttel!Egy új, olcsó módszerrel csökkenthető lenne az űrszemetet gyarapító, már nem használt műholdak száma az alacsony Föld körüli pályákon.

FOCUS az űrben – miskolci vállalkozás űrkísérlete

FOCUS az űrben – miskolci vállalkozás űrkísérleteA ma indult orosz Progressz teherűrhajó fedélzetén a Nemzetközi Űrállomásra tart az Admatis Kft. fémhabosítási kísérlete.

Kettős európai start

Kettős európai startEgy orosz Rokot rakétán osztozva útitársként, a Föld körüli pályára indult az ESA két új mesterséges holdja, az SMOS és a Proba-2.

Működik a felfújható hőpajzs

Működik a felfújható hőpajzsEgy tegnapi kísérlet kedvező eredménye fontos lehet a Marsra küldendő jövőbeli űrszondák leszállásához készítendő hővédő pajzsok tervezéséhez.

MELiSSA: a Hold és a Mars felé

MELiSSA: a Hold és a Mars feléÉletfenntartó technológiák kikísérletezésére szolgáló tesztközpontot avatott az Európai Űrügynökség Barcelonában.

Lengéscsillapítás űrtechnológiával

Lengéscsillapítás űrtechnológiávalA hordozórakéták és műholdak rezgésének csillapítására kifejlesztett módszer az autóiparban is használható.

„Piszkos bombák” ellen

„Piszkos bombák” ellenAz ESA Integral gamma-csillagászati műholdjához készített detektor továbbfejlesztésével olyan eszközhöz jutottak, amellyel könnyebben fel lehet deríteni, ha valaki radioaktív anyagokat akar átcsempészni a határon.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13