Távoli világok kutatói Cikkek: 961 - 980

Az USA és Oroszország közösen a Marsra (3. rész) – A Mars Together program

Az USA és Oroszország közösen a Marsra (3. rész) – A Mars Together programAz oroszok már 1992-ben el szerették volna indítani a Marsz-8 űrszondát, melyen a tervek szerint két leszállóegységet, két penetrátort, egy légköri ballont és egy rovert kellett volna a Marsra juttatnia. A lassú építkezés, a kiadások miatt a szonda csak csúszott. A program tervezett neve így Marsz ’94 lett.

Sarkvidéki utazás űrből jövő segítséggel

Sarkvidéki utazás űrből jövő segítséggelEgy magányos francia felfedező közel négy éve tartó utazása az északi sarkvidéken lassan a végéhez közeledik.

A magnézium eredete

A magnézium eredeteA Chandra röntgencsillagászati hold legújabb képén egy szupernóva-maradvány látható, amelyben különösen nagy a magnézium mennyisége.

Még 10 hónap: a Titan óceánjainak vizsgálatáig

Még 10 hónap: a Titan óceánjainak vizsgálatáigAz idén júliusban a Cassini szonda megközelíti a Szaturnuszt, és legnagyobb holdját, a Titant. Az amerikai űrszonda európai leszállóegységét a Huygenst a maga nemében páratlan misszió végrehajtására tervezték: a Titan tanulmányozására. Ez a hold az egyetlen a Naprendszerünkben, amely rendkívül vastag légkörrel rendelkezik.

10 éve történt: Clementine a Holdat fürkészi
2. rész: Víz a Holdon?

10 éve történt: Clementine a Holdat fürkészi<br>2. rész: Víz a Holdon?A Clementine küldetésének 10. évfordulójára írt háromrészes sorozatunk első részében az űrszonda programjával és hatásával foglalkoztunk, ebben a részben számba próbáljuk venni tudományos eredményeit.

10 éve történt: Clementine a Holdat
fürkészi - 1. rész: A küldetés

10 éve történt: Clementine a Holdat <br>fürkészi - 1. rész: A küldetésAz 1994 január 25-én indított amerikai Clementine űrszonda tíz évvel ezelőtt – február 20-a és április 30-a között elkészítette a Hold első digitális térképét.

Megelevenedett van Gogh-festmény

Megelevenedett van Gogh-festményA Hubble Űrtávcső felvétele a V838 Monocerotis csillagot övező fénylő gyűrűkről kísértetiesen hasonlít Vincent van Gogh 1889-ben megálmodott és lefestett csillagaihoz.

Csillagevő fekete lyuk

Csillagevő fekete lyukKét röntgencsillagászati mesterséges hold, az amerikai Chandra és az európai XMM-Newton adatai alapján a kutatók egy olyan galaxist fedeztek fel, amelynek a közepén levő, százmilliónyi naptömegű fekete lyuk épp a közelmúltban "falt fel" egy túl közel került csillagot.

Űr-VLBI (3. rész) – magyar eredmények

Űr-VLBI (3. rész) – magyar eredményekBár a hét éve működő első űr-VLBI mesterséges hold, a japán HALCA a vele együtt dolgozó földi rádiótávcső-hálózattal együtt valószínűleg a legköltségesebb űrcsillagászati programok egyike volt, mégis sikerült hazai kutatóknak is bekapcsolódnia a programba.

Űr-VLBI (1. rész) – születésnap!

Űr-VLBI (1. rész) – születésnap!Pontosan 7 évvel ezelőtt, 1997. február 12-én bocsátották Föld körüli pályára Japánból a HALCA rádiócsillagászati mesterséges holdat. A „születésnap” alkalmából induló sorozatunkban először bemutatjuk az űr-VLBI technikát.

Az USA és Oroszország közösen a Marsra (2. rész) – Egy meg nem valósult együttműködésA Mars Observer 1992-es elvesztését követően a Mars-program igencsak lelassult. Az egymilliárdos költséggel épített Observer elvesztése súlyos kudarcot jelentett az amerikai űrhivatal számára.

Hétszázötven üstökös

Hétszázötven üstökösNemrég fedezték fel a 750-ediket azon üstökösök közül, amelyeket az 1995 decembere óta működő SOHO napkutató szonda képei alapján azonosítottak.

Az ESA első lépése a marsi anyagminták visszahozására

Az ESA első lépése a marsi anyagminták visszahozásáraAz ESA Aurora programjának keretein belül a tervek szerint egy évtized múlva speciális kapszulába zárt marsi kőzetanyagot juttatnak vissza a Földre, hogy majd a földi laboratóriumokban elemezhessék.

10 éve történt: Clementine a Holdat fürkészi
3. rész: Furcsa fények a felszínről

10 éve történt: Clementine a Holdat fürkészi <br>3. rész: Furcsa fények a felszínrőlSorozatunk 3. és egyben befejező részében egy érdekes jelenséget járunk körül. Ezek a Holdon időről időre megfigyelhető felvillanások. Úgy tűnik, a Clementine űrszonda talán e századokon keresztül érthetetlennek tűnő esemény létrejöttének magyarázatához is közelebb vihet bennünket.

A Szaturnusz röntgenképe

A Szaturnusz röntgenképeA NASA Chandra röntgencsillagászati mesterséges holdjával megfigyelték a Szaturnusz bolygóról érkező röntgensugárzást.

Egymillió másodperces expozíció a „sötétségről”

Egymillió másodperces expozíció a „sötétségről”Tegnap bemutatták a Hubble Űrtávcső – és a csillagászattörténet – eddigi legérzékenyebb, optikai tartományban készült felvételét.

A legtávolabbi ismert galaxis furcsa képe

A legtávolabbi ismert galaxis furcsa képeA Hubble Űrtávcső felvételén a ma ismert legtávolabbi galaxis látható.

Űr-VLBI (4. rész) – második generációs programok

Űr-VLBI (4. rész) – második generációs programokAz űr-VLBI rádiócsillagászati technika hét éve működik, a japán HALCA mesterséges holdon elhelyezett rádióteleszkóp és a vele együtt dolgozó földi rádiótávcső-hálózat révén. Természetesen már tervezik az űr-VLBI holdak második generációját is.

Űr-VLBI (2. rész) – mire jó ez?

Űr-VLBI (2. rész) – mire jó ez?Hét éve szolgálja a rádiócsillagászokat a világ első űr-VLBI mesterséges holdja, a japán HALCA. Röviden bemutatjuk, hogy hogyan működik és milyen érdekes eredményeket értek el vele.

Az eddigi legizgalmasabb képek a Marsról

Az eddigi legizgalmasabb képek a MarsrólSzámos kutató az eddigi legizgalmasabb marsi képekként értékeli az Opportunity marsjáró által lefényképezett sziklákat, ugyanis finom, vékony rétegzettség látható rajtuk. Nagy esély van arra, hogy ezek lesznek az egykori vízborítás eddigi legkomolyabb bizonyítékai.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54