Távoli világok kutatói Cikkek: 861 - 880

Nemzetközi Holdi Obszervatórium (2. rész)

Nemzetközi Holdi Obszervatórium (2. rész)Kétrészes sorozatunk végén a Hold déli pólusának környékére telepítendő csillagászati obszervatórium terveiről számolunk be.

A Swift indítása képekben

A Swift indítása képekbenA gamma-kitörések nyomában járó műhold indításáról lenyűgöző felvételek készültek.

Szaturnusz-portré három holddal

Szaturnusz-portré három holddalA Cassini friss felvételén a gyűrűk és bolygó "miniatűr naprendszerének" három tagja együtt látható.

A Mars és a külső bolygók vizsgálatának jövője (2. rész)

A Mars és a külső bolygók vizsgálatának jövője (2. rész)Folytatjuk beszélgetésünket Bálint Tiborral, a NASA JPL magyar származású mérnökével, ezúttal a tervezett Mars- és Jupiter-szondákról.

A Voyager-1 űrszonda a helioszféra határvidékén

A Voyager-1 űrszonda a helioszféra határvidékénMit tapasztaltak a KFKI RMKI kutatói a nagyenergiájú ionokkal kapcsolatban a Naprendszer peremén?

A Cassini-Huygens első vizsgálódásai a Szaturnusznál

A Cassini-Huygens első vizsgálódásai a SzaturnusználCikkünkben a Cassini űrszondán levő, magyar részvétellel készült magnetométer és plazma spektrométer legfrissebb eredményeiről számolunk be.

Új gyűrűt fedezett fel a Cassini

Új gyűrűt fedezett fel a CassiniAz űrszonda felvételein talán új holdakat is látunk.

ÉLŐBEN: A napszélvadász hazatérése

ÉLŐBEN: A napszélvadász hazatérése20.05.: A NASA illetékesei megerősítették, hogy a Genesis visszatérő-tartályának ejtőernyőrendszere egyáltalán nem lépett működésbe, minek következtében a leszállókonténer a utahi célterületen a talajba csapódott. A konténer sérülése "jelentős".

Pályamódosítás után a Cassini

Pályamódosítás után a CassiniAz utolsó előre megtervezett pályamódosító manővert hajtotta végre az elmúlt napokban a Cassini. Új pályáján október 26-án repül majd el csupán 1200 kilométerre a Titántól.

Bajban a Hubble egyik műszere

Bajban a Hubble egyik műszereA Hubble Űrtávcső négy fő műszerének egyike, a képalkotó spektrográf (STIS) egy hete meghibásodott.

Nemzetközi Holdi Obszervatórium (1. rész)

Nemzetközi Holdi Obszervatórium (1. rész)A Holdra telepítendő csillagászati megfigyelőállomás újra és újra felbukkanó érdekes elképzelés.

Úton a gammakitörés-vadász

Úton a gammakitörés-vadászElindult a NASA Swift nevű új csillagászati mesterséges holdja, amely két évig gamma-felvillanásokat fog megfigyelni.

Visszafordul az Opportunity!

Visszafordul az Opportunity!A Spirit furcsa szemcsézetű kőzeteket elemez a Columbia-hegynél. Eközben az Opportunity visszafordul, mivel az eredeti útvonalon nem jut ki a kráterből.

A Mars és a külső bolygók vizsgálatának jövője (1. rész)

A Mars és a külső bolygók vizsgálatának jövője (1. rész)Beszélgetés Bálint Tiborral, a JPL munkatársával.

Kína a harmadik kutatóállomását szeretné felépíteni az Antarktiszon

Kína a harmadik kutatóállomását szeretné felépíteni az AntarktiszonKína jelenlegi tervei szerint körülbelül 500 millió jüant (nagyjából 60 millió USA dollár) szándékozik arra fordítani, hogy a „Sarkvidéki Kutatások Intézete” nevű kínai tudományos és ismeretterjesztő szervezettel együttműködve, az elkövetkező három évben felújítsák a meglévő két sarkvidéki kutatóbázisukat előkészítve ezzel a harmadik állomás felépítését az Antarktiszon.

Galaxishalmazok ütközése

Galaxishalmazok ütközéseAz ESA XMM-Newton röntgencsillagászati mesterséges holdjával amerikai kutatók vezetésével két galaxishalmaz ütközésének látványos következményeit figyelték meg.

Sarló-kalapács a Holdon: 45 éve startolt a Lunyik-2

Sarló-kalapács a Holdon: 45 éve startolt a Lunyik-2A Szputnyik-1 után alig két év telt el, amikor az űrnagyhatalmak célpontja a Hold lett. A versengés célja egy űrszonda eljuttatása lett a Holdra. Persze ez akkoriban még csak egy becsapódással érhetett véget, de mégis lélektani jelentősége volt, kinek a szondája váj először krátert a Hold köntösén.

Chandra: szülinapi ajándék

Chandra: szülinapi ajándékA NASA Chandra röntgencsillagászati holdja nemrég múlt 5 éves. Ebből az alkalomból egy látványos honlap készült.

Két új Szaturnusz-holdacska

Két új Szaturnusz-holdacskaA gyűrűs bolygó körül keringő Cassini szonda nem tétlenkedik: két új holdat fedezett fel, amelyek kb. 3 ill. 4 kilométer átmérőjűek.

30 év után űrszonda indult a Merkúrhoz

30 év után űrszonda indult a MerkúrhozAugusztus 3-án hajnalban elindult a NASA Messenger űrszondája a Naprendszer legbelső bolygójához, a Merkúrhoz. 30 éve ez lesz az első látogatás az égitestnél.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51