Távoli világok kutatói Cikkek: 381 - 400

Elindult a Gaia

Elindult a GaiaPályára állt az Európai Űrügynökség (ESA) legújabb űrcsillagászati szondája, amelynek fő feladata a Tejútrendszer csillagainak minden eddiginél kiterjedtebb és pontosabb felmérése lesz.

Ősi barna törpék

Ősi barna törpékCsillagászok nemzetközi csoportja felfedezte a Tejútrendszer legöregebb barna törpéit.

Érdekességek a MAVEN-ről (2. rész)

Érdekességek a MAVEN-ről (2. rész)Miért került tizedannyiba az indiai, mint az amerikai Mars-szonda? Hány haiku utazik a MAVEN-en? Mi köze van az új szondának a Curiosity-hoz?

Készülődik a harmadik kínai holdszonda

Készülődik a harmadik kínai holdszondaA Chang'e-3 december legelején (valószínűleg elsején) indulhat. A Holdra leszálló hatkerekű, 140 kg-os rover már nevet is kapott.

Elindult a MAVEN

Elindult a MAVENSikeresen startolt Floridából a NASA legújabb, a bolygó légkörének kutatására szánt Mars-szondája.

Történelmi mozaik az Ióról

Történelmi mozaik az IórólAz 1970-es években azt hihettük, hogy már (majdnem) mindent tudunk a Naprendszerről. A Voyager űrszondák aztán alaposan megváltoztatták a képet.

A Plancknak is vége

A Plancknak is végeA kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás vizsgálatára készült európai űrszonda közel négy és fél évnyi működés után elért aktív pályafutásának a legvégére.

Megvan a Neptunusz „elveszett” holdja

Megvan a Neptunusz „elveszett” holdjaKét évtized után először, a Hubble-űrtávcső archív felvételein sikerült a kis égitest nyomára bukkanni.

Ma újra itt a Juno

Ma újra itt a JunoBő két évvel ezelőtt indult az amerikai szonda a Jupiter felé, most mégis visszatér a Földhöz, jó 500 km-re közelítve meg bolygónkat. Ez a gravitációs lendítőmanőver már elég lesz ahhoz, hogy 2016-ban a Jupiter körüli pályára álljon.

Bemutatkozott japán új rakétája

Bemutatkozott japán új rakétájaA modern, szilárd hajtóanyagú Epsilon hordozórakéta első repülése alkalmával szombaton a SPRINT-A műholdat állította pályára.

Százezer új kozmikus röntgenforrás

Százezer új kozmikus röntgenforrásA Swift űrtávcső új katalógusában, nyolc év megfigyelései alapján az eddig ismerteknél sokkal több pontszerű égi röntgenforrás adatait gyűjtötték össze.

Európai űrcsillagászati tervek a 2030-as évtizedig

Európai űrcsillagászati tervek a 2030-as évtizedigRöntgen-űrobszervatórium és gravitációshullám-detektor készül majd az ESA újabb két nagy űrprogramja keretében. Indulásuk 2028-ra és 2034-re várható.

Érdekességek a MAVEN-ről (1. rész)

Érdekességek a MAVEN-ről (1. rész)A NASA nemrég indult új Mars-szondája csak jövő szeptember végén ér célba. Addig bőven van idő néhány érdekesség megemlítésére.

Kepler: új programötlet van, a pénz még kérdéses

Kepler: új programötlet van, a pénz még kérdésesAz űrtávcső tudományos irányítói találtak új, érdekes kutatási programot a „csökkent képességű” Keplernek. Most a NASA-n van a sor, hogy pénzt találjon a további üzemeltetéshez.

Új baktérium, váratlan helyen

Új baktérium, váratlan helyenA NASA-nak nem is kell feltétlenül távoli égitestekre űrszondákat küldeni, hogy új mikrobiális életformát fedezzen fel. Elég körülnézni „otthon”, a tisztaszobában!

Hatfarkú kisbolygó

Hatfarkú kisbolygóÚgy néz ki, mint egy üstökös, de hat csóvája van, a fő kisbolygóövben kering – a Hubble-űrtávcső képei és amit ábrázolnak.

A legtávolabbi gravitációs lencse

A legtávolabbi gravitációs lencseEgy szerencsés véletlen felfedezés révén sikerült pontosan megmérni egy nagyon távoli galaxis tömegét. A jelenség viszont új kérdést is felvet.

Juno: elrepült, biztonsági üzemmódba kapcsolt

Juno: elrepült, biztonsági üzemmódba kapcsoltTegnap rendben megtörtént az amerikai Jupiter-szonda pályamódosító hintamanővere a Föld mellett. Az űreszköz váratlanul biztonsági üzemmódba kapcsolt, de azért nincs vele nagy baj.

Voyager-1: a Naprendszerben vagy sem?

Voyager-1: a Naprendszerben vagy sem?Az elmúlt hónapok több híre után most a NASA szerint is kijutott a csillagközi térbe a Voyager-1. De elhagyta-e a Naprendszert?

Galaxisütközés – majdnem nyomtalanul?

Galaxisütközés – majdnem nyomtalanul?A Chandra-űrtávcsővel röntgentartományban végzett megfigyelések alapján feltételezik, hogy az NGC 1232 spirálgalaxis bekebelezett egy közeli törpegalaxist.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54