Távoli világok kutatói Cikkek: 321 - 340

Titáni tó

Titáni tóTöbb szénhidrogén van benne, mint a Föld teljes ismert készlete, hullámai legfeljebb 1 mm-es magasságig „csapnak fel”. Mi az?

Szupernóva, űrtávcsövekkel is

Szupernóva, űrtávcsövekkel isA mintegy 12 milló fényév távolságban levő M82 galaxisban felrobbant, január 21-én felfedezett fényes szupernóvát a NASA űrtávcsöveivel is figyelik.

Megérkezett állomáshelyére a Gaia

Megérkezett állomáshelyére a GaiaKritikus pályamódosító manőveren van sikeresen túl a decemberben indult európai űrtávcső.

Körös-körül a Phobos körül

Körös-körül a Phobos körülDecember 29-én az európai Mars Express az eddigi legszorosabb közelségbe jut a Mars nagyobbik holdjához. Mivel képeket most nem várhatunk, kárpótlásul egy videó, amely az eddigi felvételek alapján készült.

Százezer új kozmikus röntgenforrás

Százezer új kozmikus röntgenforrásA Swift űrtávcső új katalógusában, nyolc év megfigyelései alapján az eddig ismerteknél sokkal több pontszerű égi röntgenforrás adatait gyűjtötték össze.

Európai űrcsillagászati tervek a 2030-as évtizedig

Európai űrcsillagászati tervek a 2030-as évtizedigRöntgen-űrobszervatórium és gravitációshullám-detektor készül majd az ESA újabb két nagy űrprogramja keretében. Indulásuk 2028-ra és 2034-re várható.

Érdekességek a MAVEN-ről (1. rész)

Érdekességek a MAVEN-ről (1. rész)A NASA nemrég indult új Mars-szondája csak jövő szeptember végén ér célba. Addig bőven van idő néhány érdekesség megemlítésére.

Kepler: új programötlet van, a pénz még kérdéses

Kepler: új programötlet van, a pénz még kérdésesAz űrtávcső tudományos irányítói találtak új, érdekes kutatási programot a „csökkent képességű” Keplernek. Most a NASA-n van a sor, hogy pénzt találjon a további üzemeltetéshez.

Új baktérium, váratlan helyen

Új baktérium, váratlan helyenA NASA-nak nem is kell feltétlenül távoli égitestekre űrszondákat küldeni, hogy új mikrobiális életformát fedezzen fel. Elég körülnézni „otthon”, a tisztaszobában!

Hatfarkú kisbolygó

Hatfarkú kisbolygóÚgy néz ki, mint egy üstökös, de hat csóvája van, a fő kisbolygóövben kering – a Hubble-űrtávcső képei és amit ábrázolnak.

Vízgőz a Ceres körül

Vízgőz a Ceres körülA Herschel infravörös űrtávcső adatai szerint a fő kisbolygóöv legnagyobb égitestjének felszínét vízmolekulák hagyják el, méghozzá feltehetően két nagyobb foltból.

PROGRAMAJÁNLÓ: A Rosetta űrszonda aktiválása

PROGRAMAJÁNLÓ: A Rosetta űrszonda aktiválása„Ébressze” a programban résztvevő magyar űrkutatókkal együtt a Rosetta üstökösszondát január 20-án délután, a Magyar Természettudományi Múzeumban!

Mi várható 2014-ben? (2. rész)

Mi várható 2014-ben? (2. rész)Leszállás egy üstökösmagon, két új szonda érkezése a Marshoz, új műholdak és űrszondák: ez (is) áll előttünk ebben az évben.

Elindult a Gaia

Elindult a GaiaPályára állt az Európai Űrügynökség (ESA) legújabb űrcsillagászati szondája, amelynek fő feladata a Tejútrendszer csillagainak minden eddiginél kiterjedtebb és pontosabb felmérése lesz.

Ősi barna törpék

Ősi barna törpékCsillagászok nemzetközi csoportja felfedezte a Tejútrendszer legöregebb barna törpéit.

Érdekességek a MAVEN-ről (2. rész)

Érdekességek a MAVEN-ről (2. rész)Miért került tizedannyiba az indiai, mint az amerikai Mars-szonda? Hány haiku utazik a MAVEN-en? Mi köze van az új szondának a Curiosity-hoz?

Készülődik a harmadik kínai holdszonda

Készülődik a harmadik kínai holdszondaA Chang'e-3 december legelején (valószínűleg elsején) indulhat. A Holdra leszálló hatkerekű, 140 kg-os rover már nevet is kapott.

Elindult a MAVEN

Elindult a MAVENSikeresen startolt Floridából a NASA legújabb, a bolygó légkörének kutatására szánt Mars-szondája.

Történelmi mozaik az Ióról

Történelmi mozaik az IórólAz 1970-es években azt hihettük, hogy már (majdnem) mindent tudunk a Naprendszerről. A Voyager űrszondák aztán alaposan megváltoztatták a képet.

A Plancknak is vége

A Plancknak is végeA kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás vizsgálatára készült európai űrszonda közel négy és fél évnyi működés után elért aktív pályafutásának a legvégére.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51