Távoli világok kutatói Cikkek: 261 - 280

Csillagfióka

CsillagfiókaA fiatal csillag épp kitörni készül szülőhelyéről. Mint egy madárfióka, amely próbálja feltörni a tojáshéjat, a csillag is „keresi” a kiutat a környező világegyetembe.

A Merkúr részletes domborzati térképe

A Merkúr részletes domborzati térképeBár a küldetés már egy éve befejeződött, most tették közzé a MESSENGER űrszonda felvételei és mérései alapján készített részletes digitális terepmodellt.

Cunamik a Marson?

Cunamik a Marson?Ha nem is most, hiszen folyékony víz nincs a bolygó felszínén, de 3,4 milliárd évvel ezelőtt 50 m magas szökőárak rombolhatták a valaha volt marsi óceánpartot.

Röntgenpulzár az Androméda-ködben

Röntgenpulzár az Androméda-ködbenAz Európai Űrügynökség (ESA) XMM-Newton röntgentávcsövével sikerült az első neutroncsillagot felfedezni az M31 galaxisban.

Tovább működhet a Dawn

Tovább működhet a DawnA Dawn egyre jobban megközelíti a Cerest. A repülésirányítók szerint még elég üzemanyaga van, hogy több hónappal, jövő év elejéig meg lehessen hosszabbítani a küldetést.

Születésnapi szappanbuborék

Születésnapi szappanbuborékA Hubble-űrteleszkóp 26. születésnapja alkalmából ismét egy égi tüneményt örökített meg, amely egy hatalmas kozmikus szappanbuborékra emlékeztet.

A HST „unokája”

A HST „unokája”Még pályára sem állt a Hubble utódának szánt James Webb-űrtávcső, már készül az utód utódja, a nagy látómezejű, infravörös WFIRST.

Rohamosan szaporodó kisbolygók

Rohamosan szaporodó kisbolygókJó hír, hogy az igazán veszélyes földközeli kisbolygók pályáját már ismerjük. Igaz, a kisebbek még milliószámra rejtőzhetnek az űr mélyén, de ezek kevésbé veszélyesek.

Hitomi: megszakadt a kapcsolat

Hitomi: megszakadt a kapcsolatA februárban felbocsátott japán röntgencsillagászati műholdért küzdenek az irányítók.

Bőségesen van vízjég a Plútó kérgében

Bőségesen van vízjég a Plútó kérgébenA New Horizons mérései alapján készült térképek szerint meglepően sok vízjégből álló hegy található szerte a Plútón. A hegycsúcsokat metánhó borítja.

A Rosetta az élet molekulái nyomában

A Rosetta az élet molekulái nyomábanA földi élet eredete szempontjából fontosnak tartott molekulát és atomot fedezett fel a Rosetta a Csurjumov–Geraszimenko-üstökösön, amelyet immár csaknem két éve vizsgál.

Galaxisok közel és távol

Galaxisok közel és távolA Hubble-űrteleszkóp egyik legújabb felvétele majdnem olyan mély, mint a híres Hubble Ultra Deep Field, amin több mint tízezer galaxis látható.

Hogy születtek a hatalmas fekete lyukak?

Hogy születtek a hatalmas fekete lyukak?Már az ősrobbanás után néhány százmillió éven belül óriási, milliárdnyi naptömegű fekete lyukak keletkeztek. Hogyan?

NGC 6814

NGC 6814A Hubble-űrtávcső felvétele a spirálgalaxisról.

A Makemake holdja – ahogyan a Hubble látja

A Makemake holdja – ahogyan a Hubble látjaA külső Naprendszer tanulmányozása közben a Hubble-űrteleszkóp felfedezett egy apró sötét holdat, amely a Makemake körül kering.

Hitomi: ez történhetett

Hitomi: ez történhetettHibák szerencsétlen láncolata vezethetett a vadonatúj japán röntgencsillagászati űrtávcső idő előtti elvesztéséhez.

Mérsékelt veszély

Mérsékelt veszélyAz újabb vizsgálatok alátámasztják, hogy a Földet fenyegető komoly becsapódások ritkák, a kisebbeknél viszont van remény az ellenintézkedésekre.

Orosz űr-rádiócsillagászat

Orosz űr-rádiócsillagászatAz orosz RadioAstron (Ragyioasztron, Szpektr–R) rádiócsillagászati műhold 4,5 éve működik. A siker megalapozza a további terveket.

Összeállt a Webb-űrtávcső főtükre

Összeállt a Webb-űrtávcső főtükreMérföldkőhöz érkezett a Hubble-űrtávcső utódának szánt James Webb-űrtávcső (JWST) készítése: összeállították a 18 szegmensből álló főtükröt.

Úton a japán röntgencsillagászati műhold

Úton a japán röntgencsillagászati műholdEgy H-2A rakéta indította az Astro-H (Hitomi) műholdat. Mellette „potyautasként” három kisebb japán űreszköz is Föld körüli pályára került.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54