Távoli világok kutatói Cikkek: 1041 - 1060

Megelevenedett van Gogh-festmény

Megelevenedett van Gogh-festményA Hubble Űrtávcső felvétele a V838 Monocerotis csillagot övező fénylő gyűrűkről kísértetiesen hasonlít Vincent van Gogh 1889-ben megálmodott és lefestett csillagaihoz.

Csillagevő fekete lyuk

Csillagevő fekete lyukKét röntgencsillagászati mesterséges hold, az amerikai Chandra és az európai XMM-Newton adatai alapján a kutatók egy olyan galaxist fedeztek fel, amelynek a közepén levő, százmilliónyi naptömegű fekete lyuk épp a közelmúltban "falt fel" egy túl közel került csillagot.

Űr-VLBI (3. rész) – magyar eredmények

Űr-VLBI (3. rész) – magyar eredményekBár a hét éve működő első űr-VLBI mesterséges hold, a japán HALCA a vele együtt dolgozó földi rádiótávcső-hálózattal együtt valószínűleg a legköltségesebb űrcsillagászati programok egyike volt, mégis sikerült hazai kutatóknak is bekapcsolódnia a programba.

Űr-VLBI (1. rész) – születésnap!

Űr-VLBI (1. rész) – születésnap!Pontosan 7 évvel ezelőtt, 1997. február 12-én bocsátották Föld körüli pályára Japánból a HALCA rádiócsillagászati mesterséges holdat. A „születésnap” alkalmából induló sorozatunkban először bemutatjuk az űr-VLBI technikát.

Lenyűgöző a Mars Express első közelképe

Lenyűgöző a Mars Express első közelképeA 2003. december 25-én Mars körüli pályára állt európai keringőegység kiváló minőségű színes felvételén a Valles Marineris részlete látható.

Sorsára hagyják a Hubble-űrtávcsövet

Sorsára hagyják a Hubble-űrtávcsövetA NASA törölte az űrrepülőgép-programból a Föld körül keringő Hubble-űrtávcső utolsó tervezett karbantartását. Szakértők szerint a felbecsülhetetlen értékű eszköz 2007-2008-ig maradhat működőképes.

Színes képek a Columbia Emlékállomásról

Színes képek a Columbia EmlékállomásrólA Marsra vasárnap hajnalban leszállt amerikai marsjáró elküldte első színes felvételeit a környező mars-vidékről. Közben a NASA vezetője bejelentette: a leszállás helyét Columbia Emlékállomásnak fogják nevezni.

Az üstökös-mintavétel első eredményei

Az üstökös-mintavétel első eredményeiNem sokkal ezelőtt zárult a NASA Stardust programjának sajtótájékoztatója. Cikkünkben az űrszonda első eredményeiről olvashatnak, és megtekinthetik az első felvételeket is.

Mars-navigáció az ŰRVILÁG-on

Mars-navigáció az ŰRVILÁG-onA mars-invázió miatt az utóbbi napokban, hetekben - részben talán észrevétlenül - több új rovattal gazdagodott portálunk. Az alábbiakban segítséget találnak a hatékonyabb kereséshez.

Januári csillagporgyűjtés

Januári csillagporgyűjtésA Stardust (Csillagpor) űrszonda még 1999 februárjában indult közel 3,22 milliárd kilométeres utazására, melynek célját – a Wild 2 üstököst – 2004 január 2-án éri el. Ezen a napon – a történelemben előszőr – mintákat gyűjt az üstökös kiáramló anyagából, majd visszahozza azt a Földre, - ahová 2006-ban érkezik.

A legtávolabbi ismert galaxis furcsa képe

A legtávolabbi ismert galaxis furcsa képeA Hubble Űrtávcső felvételén a ma ismert legtávolabbi galaxis látható.

Űr-VLBI (4. rész) – második generációs programok

Űr-VLBI (4. rész) – második generációs programokAz űr-VLBI rádiócsillagászati technika hét éve működik, a japán HALCA mesterséges holdon elhelyezett rádióteleszkóp és a vele együtt dolgozó földi rádiótávcső-hálózat révén. Természetesen már tervezik az űr-VLBI holdak második generációját is.

Űr-VLBI (2. rész) – mire jó ez?

Űr-VLBI (2. rész) – mire jó ez?Hét éve szolgálja a rádiócsillagászokat a világ első űr-VLBI mesterséges holdja, a japán HALCA. Röviden bemutatjuk, hogy hogyan működik és milyen érdekes eredményeket értek el vele.

Az eddigi legizgalmasabb képek a Marsról

Az eddigi legizgalmasabb képek a MarsrólSzámos kutató az eddigi legizgalmasabb marsi képekként értékeli az Opportunity marsjáró által lefényképezett sziklákat, ugyanis finom, vékony rétegzettség látható rajtuk. Nagy esély van arra, hogy ezek lesznek az egykori vízborítás eddigi legkomolyabb bizonyítékai.

A marsi talaj kellemetlen meglepetései

A marsi talaj kellemetlen meglepetéseiMegtörtént a Spirit marsjáró első talajelemzése. A kutatók meglepetésére úgynevezett olivin ásványok vannak jelen, amelyek tipikusan vulkáni eredetű kőzetekben fordulnak elő, és víz jelenlétében viszonylag gyorsan elmállanak.

Az Wild-2 igazán vad volt

Az Wild-2 igazán vad voltPár napja már beszámoltunk arról az űrkutatás-történeti pillanatról, amikor a Stardust űrszonda úgy robogott át a Wild-2 üstökös kómáján, hogy közben – első alkalommal – részecskéket gyűjtött be. A NASA-JPL munkatársai – az elrepülés adatainak elemzése után - a közelmúltban a megközelítés újabb – viharos – részleteiről számoltak be.

Spirit: az első 3D-s panorámakép

Spirit: az első 3D-s panorámaképA január 5-én közép-európai idő szerint 18 órakor megtartott sajtótájékoztatón a NASA bemutatta az első 3D-s képet a leszállóhely környékéről.

SZENZÁCIÓ! A Stardust sikeresen átrobogott az üstökös kómáján

SZENZÁCIÓ! A Stardust sikeresen átrobogott az üstökös kómájánAz emberiség követei közel 32 éve hoztak utoljára mintát egy másik égitestről. Nem sokkal ezelőtt a Stardust űrszonda nagyon közel jutott ahhoz, hogy végre újból ilyesmiről számolhassunk be.

A Mars meghódítása (6. rész): Két siker, négy kudarc

A Mars meghódítása (6. rész): Két siker, négy kudarc1989-ben George Bush amerikai elnök a következő szavakat mondta: „Meggyőződésem, hogy az Apollo-11 holdraszállásának 50. évfordulóján az amerikai zászlónak ott kell lobognia a Marson is.” Ezzel meghirdette az emberes Mars-programot.

Remekül teljesít a Spitzer űrtávcső

Remekül teljesít a Spitzer űrtávcsőKarácsony előtt a NASA bemutatta az új infravörös űrtávcső első tudományos célú felvételeit. Egyúttal a korábban SIRTF névre "hallgató" űreszközt átkeresztelték Lyman Spitzer Űrtávcsőnek.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58