Távoli világok kutatói Cikkek: 1021 - 1040

Spirit: az első 3D-s panorámakép

Spirit: az első 3D-s panorámaképA január 5-én közép-európai idő szerint 18 órakor megtartott sajtótájékoztatón a NASA bemutatta az első 3D-s képet a leszállóhely környékéről.

SZENZÁCIÓ! A Stardust sikeresen átrobogott az üstökös kómáján

SZENZÁCIÓ! A Stardust sikeresen átrobogott az üstökös kómájánAz emberiség követei közel 32 éve hoztak utoljára mintát egy másik égitestről. Nem sokkal ezelőtt a Stardust űrszonda nagyon közel jutott ahhoz, hogy végre újból ilyesmiről számolhassunk be.

A Mars meghódítása (6. rész): Két siker, négy kudarc

A Mars meghódítása (6. rész): Két siker, négy kudarc1989-ben George Bush amerikai elnök a következő szavakat mondta: „Meggyőződésem, hogy az Apollo-11 holdraszállásának 50. évfordulóján az amerikai zászlónak ott kell lobognia a Marson is.” Ezzel meghirdette az emberes Mars-programot.

Remekül teljesít a Spitzer űrtávcső

Remekül teljesít a Spitzer űrtávcsőKarácsony előtt a NASA bemutatta az új infravörös űrtávcső első tudományos célú felvételeit. Egyúttal a korábban SIRTF névre "hallgató" űreszközt átkeresztelték Lyman Spitzer Űrtávcsőnek.

A Mars meghódítása (1. rész): Nagy elődeink

A Mars meghódítása (1. rész): Nagy elődeinkA Vörös Bolygó kutatásában igen aktív évnek ígérkezik a 2004-es. Három szonda a felszínről, három pedig bolygó körüli pályáról vizsgálja a vörös bolygót. Ennek apropóján most – háttéranyagnak szánt - cikksorozatban tekintjük át, milyen lépéseket tett eddig az emberiség a Mars meghódításáért.

Elveszett a Remény

Elveszett a ReményA japán Nozomi (Remény) nevű Mars-szonda öt éve kezdte kudarcokkal teli odüsszeiáját, melynek utolsó akkordja a múlt hét végén zajlott le.

Helyzetjelentés a Marstól

Helyzetjelentés a Marstól„Zajlik az élet a Vörös Bolygónál”: a nyáron indult űreszközök jól vannak és hamarosan elérik a Marsot, míg a már ott dolgozó amerikai Mars Odyssey egyik műszerét tönkretette az utóbbi idők szokatlan napaktivitása.

Az Ulysses jól teljesít (3. rész)

Az Ulysses jól teljesít (3. rész)A Nap mágneses tere azért is „kibogozhatatlan”, mert nem két póluson át „tör a felszínre”, mint a Föld esetében. Minden napfolt egy-egy északi vagy déli mágneses pólus. Emellett természetesen a globális mágneses tér forrása valóban a Nap északi és déli pólusánál található.

Az Ulysses jól teljesít (1. rész)

Az Ulysses jól teljesít (1. rész)Az Ulysses Nap-kutató űrszondát az ISPM terv keretében építették európai szakemberek. Mint az Űrvilág oldalain azt már olvashatták, a programot eredetileg európai-amerikai együttműködés keretében két űrszondára tervezték, de az amerikai visszalépést követően az ISPM keretén belül csupán egyetlen űrszonda indult (bár azt amerikai űrrepülőgép fedélzetéről indították).

Mit látott az Ulysses a Nap szoknyája alatt? (1. rész)

Mit látott az Ulysses a Nap szoknyája alatt? (1. rész)A Ulysses űrszonda segítségével rengeteg információhoz jutottunk központi csillagunkról. Az adatok kiértékelésében magyar kutatók is részt vesznek.

Az üstökös-mintavétel első eredményei

Az üstökös-mintavétel első eredményeiNem sokkal ezelőtt zárult a NASA Stardust programjának sajtótájékoztatója. Cikkünkben az űrszonda első eredményeiről olvashatnak, és megtekinthetik az első felvételeket is.

Mars-navigáció az ŰRVILÁG-on

Mars-navigáció az ŰRVILÁG-onA mars-invázió miatt az utóbbi napokban, hetekben - részben talán észrevétlenül - több új rovattal gazdagodott portálunk. Az alábbiakban segítséget találnak a hatékonyabb kereséshez.

Januári csillagporgyűjtés

Januári csillagporgyűjtésA Stardust (Csillagpor) űrszonda még 1999 februárjában indult közel 3,22 milliárd kilométeres utazására, melynek célját – a Wild 2 üstököst – 2004 január 2-án éri el. Ezen a napon – a történelemben előszőr – mintákat gyűjt az üstökös kiáramló anyagából, majd visszahozza azt a Földre, - ahová 2006-ban érkezik.

A Mars meghódítása (2. rész): Az első űrszondák

A Mars meghódítása (2. rész): Az első űrszondákBár a közvélemény érdeklődött a Mars iránt, az első űrszondák indításának (a hatvanas évek elején) leginkább politikai okai voltak, - mint a legtöbb űrszondának az űrverseny idején.

Utazás a Hold körül (2. rész): A Saturn V rakéta

Utazás a Hold körül (2. rész): A Saturn V rakétaAz Apollo 8 startjánál először használta a NASA a Saturn V rakétát, mely merőben eltért Verne ágyús elképzelésétől, de a többi rakéta is „csak jelenthetett neki”, akkora technológiai előrelépés volt a megszületése.

Eljárt az idő a Nozomi felett!

Eljárt az idő a Nozomi felett!Feladták a reményt: a sikertelen kapcsolatfelvétel miatt kudarccal zárul a japán Mars-kutató űrszonda programja.

Naprendszerünkhöz hasonló bolygórendszer a Vega körül?

Naprendszerünkhöz hasonló bolygórendszer a Vega körül?Brit kutatók eredményei szerint a nyári égbolt egyik legfényesebb csillaga, a Vega körül Naprendszerünkhöz hasonló bolygórendszer alakulhatott ki.

Az Ulysses jól teljesít (2. rész)

Az Ulysses jól teljesít (2. rész)Timothy Jones, a londoni Imperial College kutatója felfigyelt egy tanulmányra az egyik szakfolyóiratban, ami a napszél 1996-ben mért rendellenes viselkedéséről szólt. (Az Imperial College-ban készültek az Ulysses mágneses teret érzékelő berendezései, André Balogh vezetésével.)

Mit látott az Ulysses a Nap szoknyája alatt? (2. rész)

Mit látott az Ulysses a Nap szoknyája alatt? (2. rész)Sorozatunk második, befejező részében bemutatunk néhány érdekes megfigyelést...

Fertőzésveszély a Marson?

Fertőzésveszély a Marson?A japán Nozomi űrszonda megfertőzheti a Marsot, ugyanis ha továbbra is a jelenlegi pályáján marad, akkor december 14-én becsapódik a Vörös Bolygóba - állítja egy japán napilap.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56