Távoli világok kutatói Cikkek: 1021 - 1040

Brazil rakétaszerencsétlenség: Szomorú nyilatkozatok

Brazil rakétaszerencsétlenség: Szomorú nyilatkozatokMint arról korábban már beszámoltunk, 21 ember vesztette életét és 20 megsebesült, amikor pénteken, helyi idő szerint 13:30-kor egy brazil rakéta felrobbant az alcantarai kilövőálláson.

Brazil tragédia

Brazil tragédia2003. augusztus 22-én, három nappal tervezett indítása előtt felrobbant a brazil VLS-3 rakéta. A tragédia 21 ember halálát okozta.

Műholdgyógyítás

MűholdgyógyításA régi, üzemidejüket kitöltő műholdak problémája egyre nagyobb mérteket ölt, hiszen ezekből az esetenként többmillió dolláros eszközökből egyszerűen űrszemét válik feladatuk teljesítését követően. Milliókat lehet tehát megtakarítani a jövőben, ha a most a FUSE műholddal sikeresen kipróbált metódussal újabb lelket lehelnek a jövő kiérdemesült eszközeibe.

A Föld és a Hold – ahogy a Mars Express látta

A Föld és a Hold – ahogy a Mars Express láttaJúlius második hetében zajlott le az a teszt-sorozat, melynek eredményeit az ESA 17-én sajtótájékoztatón foglalta össze. Eszerint a Mars Express és a Beagle-2 leszállószonda rendben működik. A szakemberek azt is megmutatták, hogy a Mars Express milyennek látta bolygónkat.

Felfedezték Naprendszerünk ikertestvérét?

Felfedezték Naprendszerünk ikertestvérét?A legújabb szenzációs exobolygó-felfedezés egy 90 fényévre lévő bolygórendszerről árulkodik, amelyben Jupiterünkhöz hasonló gázóriás kering Napunkhoz hasonló központi csillaga körül.

MER-B/Opportunity: a start néhány nappal elhalasztva

MER-B/Opportunity: a start néhány nappal elhalasztvaA repülési készenlét felülvizsgálata után a NASA szakemberei úgy döntöttek, hogy néhány nappal elhalasztják az ezévi második amerikai marsjáró indítását. Az új dátum: leghamarabb június 28.

30 éve történt: A Holdat sosem vizsgáló csápos Hold-orbiter

30 éve történt: A Holdat sosem vizsgáló csápos Hold-orbiterA szakembereknek egy-egy probléma vizsgálatához néha egészen furcsa űreszközöket kell kifejleszteniük. Így történt ez az Explorer-49 esetében is. A Holdhoz indult, de nem volt holdszonda. Bár mérései fontosak voltak, mégis csak a Hold "mögött" működtették, és bár viszonylag pici volt, óriási "csápokat" növesztett.

Az első marsjármű startja hétfőre halasztva

Az első marsjármű startja hétfőre halasztvaIdőjárási problémák miatt a NASA 24 órával elhalasztotta az első marsjáró indítását.

Európa úton a Marshoz!

Európa úton a Marshoz!Az első európai Mars-robotok (a Mars Express (ME) és a Beagle-2) immár a Mars felé száguldanak.

Európa, irány a Mars!

Európa, irány a Mars!17:02. Ma veszi kezdetét az első önálló európai Mars-kutató űrszonda 400 millió kilométeres utazása a Vörös Bolygó felé. A Mars Express fedélzetén utazik a Beagle-2 leszállóegység is, amely az élet egykori nyomai után kutat a marsi felszínen.

GYORSHÍR: Elindult a NASA legújabb űrtávcsöve!

GYORSHÍR: Elindult a NASA legújabb űrtávcsöve!Magyar idő szerint 07:35:40-kor a 300. Delta hordozórakéta fedélzetén az amerikai SIRTF infravörös űrtávcső felemelkedett az indítóasztalról.

Műholdgyógyítás - talán a Hubble is gyógyulhat?

Műholdgyógyítás - talán a Hubble is gyógyulhat?Tegnap bemutattuk, hogy miképp mentették meg a NASA szakemberei a FUSE csillagászati műholdat. Nos, ennek a műveletnek már meg is van az első lehetséges haszonélvezője: "szemünk fénye", a Hubble Űrtávcső.

Újabb mérföldkő az exobolygó-kutatásban

Újabb mérföldkő az exobolygó-kutatásbanMindössze 8 év telt el az első Naprendszeren kívüli bolygó felfedezése óta és a bolygóval rendelkező csillagok száma azóta meredeken emelkedik. A kutatás most újabb lendületet vehet egy új felfedezés révén.

Mars déja` vu

Mars déja` vuAz amatőr (és nem amatőr) csillagászok sóvárogva várják a Mars augusztusi fellépését: a vörös bolygó az ember írott történelme alatt az idei nyár végén kerül keringése során legközelebb a Földhöz, így várhatóan sohasem látott részletességgel tárja fel felszíni részleteit a távcsövek tulajdonosainak. De a sóvár csillagászok lehet, hogy hoppon maradnak.

Gondok a Mars Express-szel

Gondok a Mars Express-szelEurópa első Mars-szondája egy hónappal az indítása után energiaellátási gondokkal küzd. Emiatt valószínűsíthető, hogy a Mars körüli pályára állás után korlátozni kell a fedélzeti műszereinek működését.

„Tavaszodik” a Neptunuszon

„Tavaszodik” a NeptunuszonA Hubble-űrtávcső hat évet átfogó felvételsorozata alapján megállapítható, hogy évszakos légköri változások mutatkoznak a Naprendszer legtávolabbi óriásbolygójának a déli félgömbjén.

Az MER-A startja keddre halasztva

Az MER-A startja keddre halasztvaA tartósan rossz időjárás miatt a NASA ismételten kénytelen volt elhalasztani a marsjáró kettős első tagjának indítását. Eközben az európai Mars Express és Beagle-2 duó már célja felé száguld.

A Szellemiség és a Lehetőség útrakész!

A Szellemiség és a Lehetőség útrakész!Pár órával az egyik amerikai marsjáró indítása előtt a NASA bejelentette, hogy a MER-A és MER-B hivatalos neve mostantól Spirit és Opportunity, azaz szellem, szellemiség, illetve lehetőség, esély. A névadó egy 9 éves arizónai diák. A visszaszámlálás jelenleg rendben folyik.

Egy fantasztikus start képei

Egy fantasztikus start képei20:40. Bemutatjuk az ESA TV felvételeit a Mars Express és Beagle-2 Mars-szondák indításáról

Irány a Mars!

Irány a Mars!Amennyiben minden a tervek szerint alakul, akkor ebben a hónapban valóságos ármádia indul a Vörös Bolygó felé. A sorban az első az európai Mars Express és Beagle-2 duó - indításuk hérfőn várható. Ha szerencsénk lesz, akkor jövőre (amikor az eszközök a Marshoz érkeznek), már a szakemberek is úgy mosolyoghatnak, mint a Marson a közelmúltban ismét megörökített arcocska!
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54