Az emberi élet védelme Cikkek: 181 - 200

Űrtechnológiával a Mount Everestre

Űrtechnológiával a Mount EverestreAz ESA támogatásával készült műszerrel figyelik a hegymászók egészségi állapotát egy most folyó expedíció során.

SAFER = Biztonságosabban

SAFER = BiztonságosabbanA magasban dolgozó építőmunkásokat a munkáltatónak kötelessége megfelelő védőfelszereléssel ellátni. Nem lesz ez másként a NASA-nál sem: az ISS-t építő űrhajósok új eszközt kapnak arra az esetre, ha valami baj történne.

Egy különös űrséta - némi magyar vonatkozással

Egy különös űrséta - némi magyar vonatkozássalAz ISS legénysége ma űrsétára készül. Ez önmagában manapság már nem számít szenzációs hírnek, de az mégis különlegessé teszi a műveletet, hogy mindkét űrhajós elhagyja az űrállomást, amely így üresen marad, míg utasai odakinn dolgoznak. A munkának ráadásul némi hazai vonatkozása is lesz.

Sugárdózis-vizsgálatok a Nemzetközi Űrállomáson - a BRADOZ program (2. rész)

Sugárdózis-vizsgálatok a Nemzetközi Űrállomáson - a BRADOZ program (2. rész)A KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportja 2001-2003 között részt vett a Nemzetközi Űrállomáson folyó sugárdózis-vizsgálatokban. Cikkünk második részében a neutrondózis meghatározásáról és a vizsgálatokból levonható következtetésekről szólunk.

Gyógyító videojátékok

Gyógyító videojátékokA legtöbb szülő kétségbe vonná, hogy a számítógépes és videojátékok a gyerekek számára hasznos időtöltést is jelenthetnek. Pedig a NASA kutatásain alapuló új módszer esetében éppen erről van szó.

A röntgencsillagászattól a bőrrák korai felismeréséig

A röntgencsillagászattól a bőrrák korai felismeréséigA német-amerikai-brit együttműködésben épült, 1990 és 1999 között működött ROSAT röntgencsillagászati mesterséges hold adatainak feldolgozására készült algoritmus alkalmazásával a bőrrák egyes típusai könnyebben és korábban felismerhetők.

Életmentő űrtechnika

Nem sokkal azután, hogy az INSAT-3 műholdat pályára állították, máris 28 ember köszönheti neki az életét! Az indiai űrügynökség műholdjának egy speciális fedélzeti berendezését kihasználva a fő feladat mellett egy nemzetközi rendszer részeként arra is használják, hogy bajbajutott hajókon, repülőgépeken segítsen – a jelek szerint sikeresen.

A távérzékelés szerepe a katasztrófák elhárításában – avagy vigyázzunk a sajtóközleményekkel

Támadások érték a NASA-t, mivel közelmúltbeli sajtóközleményével szükségtelen riadalmat keltett egy perui város lakó közt. A Terra mesterséges hold felvétele alapján a kutatók egy szökőár lehetőségére figyelmeztettek.

Boldog szülinapot ISS-Pille!

Boldog szülinapot ISS-Pille!Immár két éve, hogy a hazai űrtevékenység egyik legsikeresebb produktuma – a Pille sugárzásmérő – felkerült a Nemzetközi Űrállomásra. Ez az apró évfoduló volt az apropója annak, hogy beszélgetésre kértük Apáthy Istvánt és Deme Sándort, a projekt irányítóit, a KFKI AEKI munkatársait. Kétrészes cikksorozatunk első részében a múlt és a jelen keveredik.

STS-107 (5. rész): Ma landol a Columbia

STS-107 (5. rész): Ma landol a Columbia12:41. Pénteken az űrrepülőgép parancsnoka és pilótája ellenőrizte a visszatéréshez szükséges berendezések működését és mindent rendben talált. Ha minden a tervek szerint alakul ma leszáll a Columbia űrrepülőgép, melynek egyik kisérletében néhány magyar szakember is résztvett.

Űrhajós-ultrahang

Űrhajós-ultrahangAz űrhajósok orvosi vizsgálatát segíti az a NASA-fejlesztésű ultrahangkészülék, amelynek természetesen a földön is hasznát vehetjük.

Űrtechnológiák a Földön

Űrtechnológiák a FöldönEgy, az űrkutatás eredményeinek elterjesztésével foglalkozó amerikai alapítvány idén újabb négy űrtechnológiai alkalmazást választott be a legjobbak közé.

Sugárdózis-vizsgálatok a Nemzetközi Űrállomáson – a SORD program

Sugárdózis-vizsgálatok a Nemzetközi Űrállomáson – a SORD programA KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportja a Nemzetközi Űrállomáson folyó legújabb sugárdózis-vizsgálatokban, a SORD programban is részt vesz. Az első detektorok idén január 29-én, Progressz űrhajóval indultak a világűrbe.

Sugárdózis-vizsgálatok a Nemzetközi Űrállomáson – a BRADOZ program (1. rész)

Sugárdózis-vizsgálatok a Nemzetközi Űrállomáson – a BRADOZ program (1. rész)A KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportja 2001–2003 között részt vett a Nemzetközi Űrállomáson folyó sugárdózis-vizsgálatokban. A BRADOZ program célja a kozmikus sugárzás egyes összetevői hatásának vizsgálata biológiai objektumokra, a kozmonautákra, illetve elektronikus eszközökre. Két részes cikkünkben a kutatások hazai témavezetője számol be a programról, a mérésekről és az eredményekről.

Robot-küldönc

Robot-küldöncVan-e olyan dolgozó, aki soha nem megy szabadságra vagy betegállományba, az év minden napján éjjel-nappal munkára fogható, nem szakszervezeti tag, ráadásul hosszú szakmai gyakorlattal rendelkezik?

Tökéletesebb optika – a világűr és az emberi test sötétjében

Tökéletesebb optika – a világűr és az emberi test sötétjébenAz eredetileg űrszondák fedélzeti kamerái számára kifejlesztett, fényszóródásmentes borítást orvosi műszerekben is sikerrel alkalmazzák. Az így gyártott endoszkópok segítségével az emberi test belsejéből “közvetített” képek minősége lényegesen javítható.

A hét képe: a Montserrat-sziget átváltozása

A hét képe: a Montserrat-sziget átváltozásaA Földünk folyamatos megfigyelését végző műholdak számtalan lehetőséggel bővítik a különböző tudományágak kutatásait. Az alábbi felvétel a vulkanológusok, a geográfusok és a térképészek munkájához egyaránt hasznos információkkal szolgál.

Sugárzás rendben, de…

Sugárzás rendben, de…Az emberes marsutazás az űrkutatás világában folyton ott lebegő cél. Bár hivatalos program még nincs, a Vörös Bolygóhoz küldött szondák mind-mind azt is kutatják, vajon leszállhat-e ember a bolygó vörös homokjára. A NASA Mars körül keringő Odyssey űrszondája a későbbi emberes marsexpedícióhoz szolgáltatott a minap értékes adatokat.

Újabb magyar tudományos kísérlet a Nemzetközi Űrállomáson!

Újabb magyar tudományos kísérlet a Nemzetközi Űrállomáson!Miközben mindenki a Columbia tragédiájával van elfoglalva, a legutóbbi Progressz teherűrhajóval csendben az ISS-re érkezett egy magyar fejlesztésű eszköz-csomag, látványosan demonstrálva, hogy az űrtevékenység nem szakadt meg, és, hogy abban - még ha szerényen is - Magyarország is aktívan szerepet vállal.

STS-107 (3. rész): Úton a teljes siker felé

A Columbia és legénysége jócskán túl van már az STS-107 küldetés felén. A NASA státuszjelentései szerint a fedélzeten minden a legnagyobb rendben: a kísérletek végrehatjása az előre tervezett rendben folyik, és az űrrepülőgép fedélzeti rendszerei is kifogástalanul üzemelnek.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11