Amerika és az űrcsillagászat Cikkek: 1 - 20

Fiatal és halott

Fiatal és halottA csillagászok az eddig ismert legidősebb „halott” galaxist fedezték fel a James Webb-űrtávcsővel.

Az óriásbolygók a JWST szemével

Az óriásbolygók a JWST szemévelBár a James Webb-űrtávcső fő feladatai a korai Világegyetem galaxisainak és az exobolygóknak a vizsgálata, a távcső időről időre a Naprendszer égitestjeire is rápillant.

XRISM: majdnem minden stimmel

XRISM: majdnem minden stimmelAz amerikai és európai közreműködéssel négy hónapja felbocsátott japán röntgencsillagászati műhold beüzemelése rendben halad – egy bosszantó kivétellel.

Izzók az égi karácsonyfán

Izzók az égi karácsonyfánA Karácsonyfa-halmazról készült speciális földi és űrtávcsöves képpel kíván kellemes ünnepeket a NASA – és velük együtt mi is.

A Psyche fémes jellemzői

A Psyche fémes jellemzőiInfravörös megfigyelésekkel megerősítették, hogy a Psyche kisbolygó gazdag fémtartalmú, és más érdekességeket is tartogat a Psyche szonda számára.

GYORSHÍR: Úton a Psyche

GYORSHÍR: Úton a PsycheEgy Falcon Heavy rakéta indította Floridából a NASA küldetését, amely egy különleges, fémekben gazdag kisbolygó kutatására készült.

Psyche: még egy hét késés

Psyche: még egy hét késésLegkorábban október 12-én várható a NASA kisbolygókutató űrszondájának tavalyról idénre halasztott startja.

Űrszondaépítés élőben

Űrszondaépítés élőbenA NASA élőben közvetíti a 2024 októberben induló Europa Clipper űrszonda építését.

Újra a jövő űrtávcsöveiről

Újra a jövő űrtávcsöveirőlA JWST még a várakozásokat is felülmúló sikere lehetővé teszi, hogy a NASA a figyelmét a jövő űrtávcsöveire összpontosítsa.

Archív kincsek

Archív kincsek35 év elteltével fedezte fel egy amatőr kutató, hogy a Voyager–2 eddig ismertnél több felvételén is láthatók az Uránusz gyűrűi.

Vulkáni tevékenység az Ión

Vulkáni tevékenység az IónFebruár 3-án, a Jupiter Io nevű holdja melletti második elrepülése során a Juno űrszonda lenyűgöző felvételt készített a holdon fellépő vulkáni aktivitásról.

A második lencsézett szupernóva egy távoli galaxisban

A második lencsézett szupernóva egy távoli galaxisbanNovemberben a James Webb-űrteleszkóp (JWST) különleges felfedezést tett, miközben 10 milliárd évvel tekintett vissza az univerzum történetében.

NEOWISE: hamarosan itt a vége

NEOWISE: hamarosan itt a végeÚjraindulásának tíz éves jubileumát „ünnepli” most a NASA infravörös kisbolygó-felfedező küldetése, amelyből azonban már nincs túl sok hátra.

A kettős kisebb tagja is kettős...

A kettős kisebb tagja is kettős...Újabb meglepetés: a Lucy űrszonda által először meglátogatott Dinkinesh kisbolygó kísérője maga is egy összetapadt szoros kettős égitest.

Kisbolygócélpont: egy helyett kettő

Kisbolygócélpont: egy helyett kettőA NASA Lucy űrszondája november 1-jén első, még gyakorlatozásnak szánt kisbolygó-megközelítésekor mindjárt egy kísérőt is talált a (152830) Dinkinesh mellett.

New Horizons: meghosszabbított küldetés

New Horizons: meghosszabbított küldetésA NASA a 2020-as évek végéig meghosszabbította a Naprendszer távoli vidékén dolgozó New Horizons szonda küldetését.

GYORSHÍR: Itt a kisbolygóminta!

GYORSHÍR: Itt a kisbolygóminta!Ma rendben belépett a légkörbe és földet ért az amerikai OSIRIS-REx űrszonda tartálya, benne a Bennu kisbolygónál gyűjtött mintával.

Psyche: jó úton az októberi induláshoz

Psyche: jó úton az októberi induláshozAz amerikai kisbolygószonda 2022-ben elhalasztott startja helyett az idén októberi időpont már tarthatónak látszik.

Lucy: lehet egy kisbolygóval több?

Lucy: lehet egy kisbolygóval több?A NASA nemrég eldöntötte, hogy a már úton levő kisbolygókutató űrszondája még az idén elrepül egy olyan apró főövbeli kisbolygó mellett, amely nem szerepelt az eredetileg meglátogatásra kiválasztott célpontok között.

Az Europa közelről

Az Europa közelrőlSzeptember végén a Juno a Jupiter jeges holdja közelében repült el. A Galileo óta nem láttuk ilyen részletesen az égitest felszínét.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21