A Nap és bolygótestvéreink

REJTVÉNY: A marsjáró névadója

REJTVÉNY: A marsjáró névadójaÖtfordulós rejtvénysorozatunk utolsó kérdésére adott helyes válasszal a Park Könyvkiadó nemrég megjelent kötetét, A földrajz jövőjét lehet megnyerni!

Mi várható 2024-ben? (3. rész)

Mi várható 2024-ben? (3. rész)A holdi ígéretek beteljesülése, űrszondák a Vénusz, a Mars, a Jupiter és a Didymos kisbolygó felé – ezek a ránk váró bolygóközi űresemények 2024-ben.

A Neptunusz felhői és a napciklus

A Neptunusz felhői és a napciklusEgy friss tanulmány szerint központi csillagunk 11 éves aktivitási ciklusa hatással lehet arra, hogy mennyi a felhő a Naprendszer legkülső nagybolygóján.

JUICE: végre kinyílt az antenna

JUICE: végre kinyílt az antennaAz egy hónapja indított európai Jupiter-szonda RIME műszerének 16 m-es antennájával meg kellett küzdeniük a szakembereknek.

Indulásra kész a JUICE

Indulásra kész a JUICEHa az időjárás is kegyes lesz, Európa első Jupiter-szondája április 13-án startolhat Francia Guyanából.

Mi várható 2023-ban? (3. rész)

Mi várható 2023-ban? (3. rész)Űrszonda indul a Jupiter, egy másik a Psyche kisbolygó felé. Kisbolygómintával visszatér az OSIRIS-REx, és persze folytatódik a Hold „ostroma” – ilyenekre számíthatunk 2023-ban.

Másodszor a Merkúrnál a BepiColombo

Másodszor a Merkúrnál a BepiColomboAz európai–japán BepiColombo ismét gravitációs hintamanővert végzett a Naprendszer legbelső bolygójánál.

Kockázatos elrepülés

Kockázatos elrepülésSzombaton az ESA Solar Orbiter űrszondája visszatér a Föld közelébe, hogy lendületet vegyen további útjához. De elég közel repül el!

Egy hónap a vákuumkamrában

Egy hónap a vákuumkamrábanFontos tesztsorozaton van túl a JUICE, a jövőre a Jupiterhez induló európai űrszonda.

Az ESA is a Vénuszt kutatná

Az ESA is a Vénuszt kutatnáA Vénusz kutatásának nagyszabású tervét jelentette be az ESA: radarokkal és spektrométerekkel a magjától a légköréig vizsgálnák a bolygót.

Az óriásbolygók a JWST szemével

Az óriásbolygók a JWST szemévelBár a James Webb-űrtávcső fő feladatai a korai Világegyetem galaxisainak és az exobolygóknak a vizsgálata, a távcső időről időre a Naprendszer égitestjeire is rápillant.

A JUICE navigációja

A JUICE navigációjaA HUN-REN CSFK kutatói részt vesznek a Jupiter felé tartó európai JUICE űrszonda ultraprecíz helyzetméréseinek előkészítésében.

BepiColombo: harmadszor a Merkúr mellett

BepiColombo: harmadszor a Merkúr mellettAz európai–japán űrszondaegyüttes a tervezett hat alkalomból harmadjára járt gravitációs lendítő manőver céljából a Naprendszer legbelső bolygója mellett.

GYORSHÍR: Úton a JUICE

GYORSHÍR: Úton a JUICESzerencsésen elindult az Európai Űrügynökségnek (ESA) a Jupiter és jeges holdjai kutatására épített űrszondája.

Célegyenesben a JUICE startelőkészületei

Célegyenesben a JUICE startelőkészületeiA Jupiter és jeges holdjai kutatására induló európai űrszonda már megérkezett a starthelyre. Egy Ariane-5 rakétával április 13-án bocsáthatják fel.

Légköri fékezés

Légköri fékezésAz ESA tervezett Vénusz-szondájának hónapokig tartó légköri fékezéssel kell elnyernie végső pályáját, ami nehezebb feladat, mint az ExoMars TGO fékezése volt.

Működnek-e a Vénusz vulkánjai?

Működnek-e a Vénusz vulkánjai?Évtizedek óta vizsgálják űreszközeink a Vénuszt, de még mindig nem tudjuk, hogy 1600 vulkánja között van-e, amelyik ma is működik.

Gyors üdvözlet a Merkúrnak

Gyors üdvözlet a MerkúrnakAz európai–japán BepiColombo űrszonda először repült el a Merkúr mellett.

Hamarosan „csúcsforgalom” a Vénusznál

Hamarosan „csúcsforgalom” a VénusználAugusztus 9-én és 10-én két európai űrszonda csupán 33 óra különbséggel halad el belső bolygószomszédunk mellett.

Múlt századi napkitörés

Múlt századi napkitörésKét űreszköz véletlen együttállásának köszönhetően rekonstruálni lehetett egy koronakidobódás fejlődését.