A Nap és bolygótestvéreink

Sós tavak

Sós tavakEgyre meggyőzőbb bizonyítékok támasztják alá azt a korábbi sejtést, miszerint a Mars déli sarki sapkája alatt sós vizű tavak lehetnek.

A foszfin nyomában

A foszfin nyomábanMegerősítésre vár a foszfin jelenléte a Vénusz légkörében. Jó alkalom azt hangoztatni, hogy feltétlenül szükséges az alaposabb helyszíni vizsgálat.

Miskolc az űrkutatás térképén

Miskolc az űrkutatás térképénRendkívüli sajtótájékoztatót tartott augusztus 13-án Miskolcon az űreszközök fejlesztésével foglalkozó Admatis Kft.

Négyezer üstökös

Négyezer üstökösJúniusban számoltak be a napkutató SOHO műhold 25 éves történetében felfedezett négyezredik üstökösről.

A Marsról felszálló rakéta

A Marsról felszálló rakétaÉvekig tartó tervezés és kísérletek után körvonalazódnak a Marsról 2026-ban talajmintát hozó rakéta és a küldetés részletei.

GYORSHÍR: Elindult a Solar Orbiter

GYORSHÍR: Elindult a Solar OrbiterAmerikai rakétával állt pályára az európai vezetéssel készült, a Nap és a helioszféra kutatására szánt űrszonda.

JUICE: kicsinyített antenna a süketszobában

JUICE: kicsinyített antenna a süketszobábanAz ESTEC-ben a Jupiterhez 2022-ben indítandó európai űrszonda radarantennájának 1:18 méretarányú modelljét vizsgálták.

Űrszelfi

ŰrszelfiA BepiColombo saját magáról készített képet küldött haza, rajta a kinyitott napelemtáblával.

Hamarosan indul a BepiColombo

Hamarosan indul a BepiColomboHova megy, meddig utazik, mit csinál majd az európai és japán együttműködésben készült Merkúr-szonda?

Komplex marsi légkör

Komplex marsi légkörA marsi légkör teljes elektrontartalmát vizsgálva, a helytől, évszaktól és naptevékenységtől függő változásokat elemezve megállapították, hogy a bolygó atmoszférája komplex, de egységes rendszert alkot.

BepiColombo: először a Vénusznál

BepiColombo: először a VénusználAz európai–japán űrszonda a Merkúr felé vezető hosszú „vándorútja” során először csütörtökön repül el belső bolygószomszédunk mellett.

Magyar tápegységek a Jupiterhez

Magyar tápegységek a JupiterhezMagyar fejlesztésű eszközök repülhetnek a Jupiterhez 2022-ben, az ESA JUICE űrszondájának fedélzetén.

A Nap közelről

A Nap közelrőlNyilvánosságra hozták az ESA és a NASA napkutató űrszondájának, a februárban indított Solar Orbiternek az első képeit. Az első tapasztalatok igen biztatók.

A Nap közelében

A Nap közelébenAz ESA Solar Orbiter szondája június 15-én először közelítette meg a Napot: egyelőre csak 77 millió kilométerre jutott csillagunk közelébe.

Itt járt, végleg elment

Itt járt, végleg elmentSajnálni persze nem kell, az európai–japán BepiColombo folytatja hosszú útját végcélja, a Merkúr bolygó felé.

Mi várható 2020-ban? (3. rész)

Mi várható 2020-ban? (3. rész)A júliusban nyíló kedvező indítási ablakot négy űrszonda is ki szeretné használni, hogy eljusson a Marshoz (és részben a Marsra is).

Az ExoMars 2020 leszállóhelye

Az ExoMars 2020 leszállóhelyeA 2020-ban indítandó ExoMars ESA–orosz marsjáró leszállóhelyét kijelölő bizottság az Oxia-síkság (Oxia Planum) mellett foglalt állást. A két érintett űrügynökség 2019 közepén hagyhatja jóvá a javaslatot.

Úton a BepiColombo

Úton a BepiColomboFrancia Guyanából elindult hosszú és kalandos útjára az európai és japán együttműködésben – és magyar részvétellel – készült „dupla” Merkúr-szonda.

MARSIS: az antennanyitástól a víz felfedezéséig

MARSIS: az antennanyitástól a víz felfedezéséigNemrég adtunk hírt róla, hogy a Mars Express szonda radarjával felszín alatti vízre utaló jeleket találtak a Marson. Milyen izgalmakkal kezdődött a történet 2004-ben?

Folyékony víz a Mars felszíne alatt

Folyékony víz a Mars felszíne alattA szenzációs felfedezést az európai Mars Express űrszonda MARSIS radarjával tették. A „tó” a Mars déli pólusvidékén, a felszín alatt lehet.