A Holdnál

Neon a Hold „légkörében”

Neon a Hold „légkörében”A tudósok már évtizedek óta sejtették, hogy a Hold inkább exoszférának nevezhető, ritka légkörében neon is előfordulhat, ám ezt a feltevést először csak a NASA LADEE űrszondájának méréseivel sikerült igazolni.

A Föld és a Mars egy képen

A Föld és a Mars egy képenA NASA Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) űrszondájának kamerája megszokott esetben a Hold felszínét fényképezi.

Leesés előtt, a Holdat súrolva

Leesés előtt, a Holdat súrolvaAz amerikai LADEE szonda a következő napokban néhány kilométerre is megközelíti a Hold felszínét, mielőtt végleg megsemmisül.

Rendetlenkednek a holdi lézertükrök

Rendetlenkednek a holdi lézertükrökOrosz automata holdszondák és az amerikai Apollo űrhajósok is lézertükröket hagytak a Holdon, amelyeket használva a mai napig pontosan tudják mérni a Föld–Hold távolság változását.

Amerikai lencsevégen a kínai holdszonda

Amerikai lencsevégen a kínai holdszondaA Lunar Reconnaissance Orbiter szonda karácsonykor a Holdnak épp azon vidéke fölött repült el, ahol leszállt a kínai űrszonda.

LADEE: sikeres lézeres teszt

LADEE: sikeres lézeres tesztA hónap eleje óta a Hold körül keringő amerikai szonda és a Föld között rekordsebességű, másodpercenként 622 megabites kapcsolatot hoztak létre.

Az űrállomást még irányítják...

Az űrállomást még irányítják...Az űrtevékenységet is érzékenyen érinti az Egyesült Államokban a közintézményeknek a költségvetési patthelyzet miatti leállása.

NASA: Hold nem, Mars igen

NASA: Hold nem, Mars igenRöviden így lehetne összefoglalni az amerikai állami űrhajózás jelenlegi közép- és hosszú távú stratégiáját: megyünk a Marsra, azonban a Holdat kihagyjuk.

Mona Lisa LOLA-nak

Mona Lisa LOLA-nakA NASA Hold körül keringő Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) szondájára lézeres kommunikációs kísérlet keretében elküldték Leonardo híres festményének digitalizált változatát.

Ma két új „holdseb” keletkezik

Ma két új „holdseb” keletkezikAz amerikai GRAIL űrszondapáros a Hold északi pólusa környékén, a tervek szerint egy hegyoldalba csapódva végzi sikeres pályafutását.

Itt nyugszik a LADEE

Itt nyugszik a LADEEMár ami megmaradt az áprilisban a Holdba csapódott amerikai űrszondából.

A LADEE vége

A LADEE végeMagyar idő szerint április 18-án reggel becsapódott a Holdba az égitest ritka „légkörét” vizsgáló amerikai űrszonda.

Interaktív térkép a Holdról

Interaktív térkép a HoldrólPontosabban az északi pólus vidékéről, az amerikai Lunar Reconnaissance Orbiter űrszonda felvételei alapján.

Meglesett holdszonda

Meglesett holdszondaSzerencsés körülmények és gondos tervezés segítette, hogy a Hold körül keringő egyik amerikai űrszonda lefényképezze a másikat.

A Hold két arca

A Hold két arcaAz amerikai GRAIL űrszondapáros gravitációs mérései nyomán kiderült, hogy a Hold innenső féltekéjén több a nagy, becsapódásos eredetű medence, mint az égitest túlsó, a Földről nem látható oldalán.

A LADEE a Holdnál

A LADEE a HoldnálPályára állt az égitest körül a legújabb amerikai holdkutató űrszonda.

Új űrszonda a Holdhoz: úton a LADEE

Új űrszonda a Holdhoz: úton a LADEEA Wallops-szigetről startolt amerikai űrszonda már a Föld körül kering, hamarosan elindul a Hold felé.

2210 méterre egymástól: a GRAIL kráterei a Holdon

2210 méterre egymástól: a GRAIL kráterei a HoldonA Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) felvételein sikerült megtalálni a tavaly decemberben a Hold felszínébe csapódott űrszondapár, az Apály és Dagály alig 5 m-es átmérőjű nyomait.

A GRAIL vége

A GRAIL végeAhogy tervezték, hétfőn a Hold felszínébe csapódott a NASA két ikerszondája, amelyekkel az égitest gravitációs terét térképezték fel.

A Hold legpontosabb gravitációs térképe

A Hold legpontosabb gravitációs térképeAz amerikai GRAIL űrszondapáros méréseiből megalkották a Hold eddigi legnagyobb felbontású gravitációs térképét.